Vaikuttajamarkkinointi 2018 – Mitä pitää tehdä paremmin?

babler vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut paikkansa markkinoinnin työkalupakissa. Trendisanasta on tullut todellinen tunnettuuden lisääjä ja myynnin ajuri. Meillä vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoilla on kuitenkin vielä paljon tehtävää. Kokosin alle oman listani siitä, mitä voimme tehdä vielä paremmin vuonna 2018.

1. Tiedon lisääminen vaikuttajista ja vaikuttajamarkkinoinnista

Vaikka vaikuttajamarkkinoinnista ja vaikuttajista on puhuttu nyt jo useampi vuosi, on harmillisen moni asia edelleen liian uutta ja ihmeellistä mainostajille. Meidän, jotka vaikuttajamarkkinoinnin parhaiten taidamme, on jaettava vaikuttajamarkkinoinnin ilosanomaa eteenpäin – kovempaa ja korkeammalta, kaikille! Kerrotaan siis, millainen vaikuttajakombo on paras erilaisiin kampanjoihin ja miten vaikuttajien koko potentiaali saadaan valjastettua mainostajien käyttöön.

2. Vaikuttajien keskinäisen vertailun helpottaminen

Toivoisin, että vaikuttajien vertailu olisi asiakkaille entistä helpompaa ja läpinäkyvämpää. Tilaus- ja seuraajamäärien perusteella vaikuttajia voidaan vertailla vähintäänkin manuaalisesti eri some-kanavissa, mutta esimerkiksi blogien kävijämäärät ovat vain vaikuttajien itsensä ja heitä edustavien tahojen tiedossa. Lisäksi käytännöt ovat kirjavia: toiset puhuvat kuukausittaisista sivulatauksista, toiset uniikeista viikkokävijöistä, kolmannet luottavat palveluntarjoajan analytiikkaan Google Analyticsin sijaan. Tietävätkö asiakkaat edes, mitä nämä termit tarkoittavat? Ja voiko eri kanavia verrata keskenään?

3. Hinnoitteluperusteiden selkiyttäminen

Myös hinnoittelu on alallamme kirjavaa. Pakkaa sekoittaa erityisesti se, että osan vaikuttajien kanssa mainostajat voivat asioida suoraa, toisia taas välittävät heitä edustavat tahot. Yhtenäinen hinnoittelu taitaa olla utopiaa markkinataloudessa, jossa hinnan määrittävät seuraajamäärien lisäksi kysynnän ja tarjonnan lait. Kuitenkin vähintä, mitä voimme tehdä, on avata asiakkaille niitä perusteita, joilla oman ja vaikuttajien työn hinnoittelemme. Mitä hintaan kuuluu, mitä investoidulla rahalla saa?

4. Pitkäjänteisen tekemisen mahdollistaminen

Brändilähettiläisyys ja ambassador-yhteistyö nousevat suurempaan rooliin vaikuttajamarkkinoinnin vahvistaessa jalansijaa markkinointikokonaisuuksissa. Pitkäjänteisyys on myös seuraajien toive: yleisöä kiinnostaa se, mitä vaikuttaja todella mainostamastaan asiasta pitää ja haluaa, että vaikuttajan suositus perustuu pitkään testijaksoon. Yksittäiset kokeilukerrat ja nopeat ensivaikutelmat eivät vielä vakuuta. Siispä mahdollistetaan vaikuttajien mainostajien pitkäaikaisia liittoja ja perustellaan niiden hyödyt yksittäisten kampanjalähtöjen korvaajina.

5. Analytiikan ja raportoinnin kehittäminen ROI:n osoittamiseksi

Paine vaikuttajamarkkinoinnin raportoinnin kehittämiseksi kasvaa. Miten pystymme osoittamaan vaikuttajamarkkinointitoimenpiteiden yhteyden yrityksen kassavirtaan? Meidän päässämme tulos on toki selvä, mutta millä näytämme asiakkaalle toteen vaikuttajamarkkinoinnin panos-tuotos-suhteen? Verkkokauppakytkökset on suhteellisen helppo osoittaa jo nyt, mutta brändimainonnan ja kivijaloissa realisoituvan myynnin yhdistäminen vaikuttajiin on edelleen harmillisen haastavaa.

Me lupaamme tehdä nämäkin asiat entistäkin paremmin tänä vuonna – ja myös kertoa kokemuksistamme muillekin.


Kirjoittaja Salla Erkkilä on Bablerin liiketoimintajohtaja, joka on seurannut vaikuttajamarkkinointia ja sen kehitystä sekä ollut kehittämässä vaikuttajamarkkinointia eteenpäin yli kymmenen vuoden ajan.

Seuraa Bableria Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä!