Julkkis vs. somepersoona – Vaikuttamisella on eroa

Babler vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia ja siitä on tullut osa markkinoinnin palettia. Tänä vuonna uskomme alan kehittyvän jälleen askeleen korkeammalle. Vaikuttajayhteistyöt ovat monipuolistuneet ja sosiaalisen median kanavia on tullut lisää. Samalla vaikuttajia tulee lisää, mutta ovatko vaikuttajat erilaisia?

Vaikuttajat mielletään usein tietyn sosiaalisen median kanavan edustajaksi, esimerkiksi tubettajat ovat tuttuja YouTubesta ja bloggaajat blogeistaan. Vaikuttaja on kuitenkin nimitys yleiselle kattotason termille ja sen alle mahtuu erilaisia vaikuttajia.

Julkisuuden henkilöt, kuten artistit, näyttelijät, poliitikot tai urheilijat, ovat myös vaikuttajia. He ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, mutta myös perinteisemmissä kanavissa, kuten televisiossa.

Seuraajille julkisuuden henkilön ja somepersoonan ero on kuitenkin suuri.

Somepersoona on noussut sosiaalisen median kautta tunnetuksi omalla persoonallaan.

Häntä seurataan samaistuttavuuden vuoksi ja seuraaja voi mieltää vaikuttajan jopa kaveriksi. Julkisuuden henkilön elämää seurataan puolestaan ihaillen – missä tämä käy kaupassa, minkälaisia vaatteita tämä pitää tai missä lomat vietetään. Vuorovaikutus jää helposti yksisuuntaiseksi viestinnäksi, jossa seuraaja kokee itsensä selkeämmin alhaalta ylöspäin katsovaksi faniksi.

Somepersoonan elämään onkin usein helpompi yhtyä. Se on samaistuttavampaa seuraajan omaan elämään – somepersoonan arki ja arvomaailma kohtaavat seuraajan kanssa. Seuraaminen on vuorovaikutteista ja se voi helposti tuntua kaverisuhteelta. Somepersoonalle voit lähettää yksityisviestin, johon hän jopa todennäköisesti vastaa hetken kuluttua.

Kuluttajat tekevät ostopäätöksiä vaikuttajan suosituksen perusteella.

Mitä tämä tarkoittaa vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta? Mainostajalle vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen julkisuuden henkilön kanssa on usein brändin tunnettuuden kasvattamista. Yhteistyö näkyy sponsoroituina vaatteina, palveluina tai tuotteina.

Somepersoonan avulla mainostaja voi tavoittaa todella tarkan ja pienen kohderyhmän, jota ei tavoiteta muulla tavalla. Tässä uutena trendinä ovat mikrovaikuttajat, joilla seuraajamäärä on vielä pieni, mutta yhteys seuraajiin on erittäin tehokas. Vaikuttajia tulee koko ajan lisää, mutta todellinen vaikuttaja on se, joka saa seuraajansa liikkeelle.

Koska isojen sekä pienempien vaikuttajien suhde seuraajaan on kaverillinen, niin erilaiset suosittelut, tuotetestaukset ja suoraan myyntiin ohjaavat yhteistyöt ovat tehokkaita. Tekemämme tutkimuksen mukaan jopa 55% blogeja lukevista suomalaisista on tehnyt ostopäätöksen vaikuttajan suosituksen perusteella. (Bablerin lukijatutkimus 2017.)

Vaikuttajamarkkinointia tuleekin hyödyntää sen mukaisesti, mitkä ovat markkinoinnin tavoitteet ja keitä halutaan tavoitella.  Parhaimmillaan ja hyvin mietittynä vaikuttajamarkkinointi somepersoonan tai julkkiksen kanssa on kustannustehokasta ja vaikuttavaa markkinointia.


Kirjoittaja Satu Apukka on Bablerin myynti- ja markkinointijohtaja, joka kuluttaa päivittäin YouTube-videoita sekä tekee niitä myös itse omalle kanavalleen. Satu on työskennellyt useita vuosia vaikuttajamarkkinoinnin parissa.

Seuraa Bableria Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä!