Kiinnostavia vaikuttajacaseja maailmalta

Tutustun usein Suomen rajojen ulkopuolella tapahtuviin trendeihin ja erilaisiin toteutettuihin yhteistöihin brändin ja vaikuttajien kanssa. Ne antavat uusia ajatuksia omaan työhön ja pitävät mielen virkeänä. Yhteistyökulmia ja -ideoita joutuu toisinaan miettimään useamman päivän, jotta se timanttinen konsepti muodostuu. Siksi onkin hyvä ottaa hetki aikaa ja tutkia, mitä maailmalla tapahtuu. Tällä kertaa löysin kolme hyvin erilaista vaikuttajamarkkinoinnin toteutusta, jotka halusin jakaa juuri sinulle.

Vaikuttajana söpö ja karvainen eläin – Case Mercedes Benz

Eläimet ovat söpöjä, niistä on helppo tykätä ja kuviin on mukava kommentoida. Eläimet toimivat tunteiden herättäjänä tehokkaasti. Pari vuotta sitten Yhdysvaltain suurin eläinten hyvinvointiyritys Mars Petcare huomasi, että eläimet alkoivat olla todella suosittuja sosiaalisessa mediassa.

Julkaistussa tutkimuksessa selvisi, että 30 % eläinten omistajista seuraa sosiaalisessa mediassa suosittuja eläinkanavia. Tämä on vahva merkki siitä, että eläin voi sosiaalisessa mediassa olla erittäin potentiaalinen yhteistyökumppani brändeille. Tutkimuksessa mainittiin, että 65 % omistajista julkaisevat kuvia omista lemmikeistään keskimäärin 2 kertaa viikossa ja 50 % näistä henkilöistä kokee, että heidän lemmikkinsä saavat enemmän huomiota kuin he itse.

Vaikuttavien eläinkanavien kautta voidaan tehdä yhteistyötä, kun mieli on avoin ja luovuus pääsee valloilleen. Mercedes Benz toteutti yli 1,7 miljoonaa seuraavan Loki the wolfdog nimisen koiratähden kanssa videon, jossa Loki juoksee lumisella talvisäällä valkoisen Merzedes Benzin vierellä, istuu auton sisällä omistajan kanssa ja katselee ikkunasta ulos korvat lepattaen. Video on toteutettu kiinnostavasti yhdistellen tarinaa omistajasta ja hänen koirasta sekä panostettu tuotantoon uudella teknologialla eli 360 kameralla.

Eläimet eivät ole pelkästään ulkomailla kiinnostava yhteistyökumppani, sillä Suomestakin löytyy potentiaalisia eläinkanavia.

Lucky White Prince – lähes 54 000 seuraajaa Instagramissa.

Makkosen pojat – Facebookissa yli 36 000 seuraajaa

Börje –  Instagramissa yli 12 000 seuraajaa

 

Katso Merzedes Benz video tästä:

Vaikuttajan erillinen kanava tietylle brändille – Case Asos

Asos on tehnyt vaikuttajamarkkinointia nerokkaalla tavalla Instagramissa. Sen sijaan, että Asos olisi näkyvillä vaikuttajan omassa kanavassa ovat he tehneet erillisiä Instagram-tilejä yhdistämällä vaikuttajan ja brändin nimen, esimerkkinä Asos_Astrid, jolla on tällä hetkellä lähes 50 000 seuraajaa. Vaikuttajat ovat lähtökohtaisesti tunnettuja muodista kiinnostuneita bloggaajia, jotka postaavat vaatekokonaisuuksia ja ohjaavat ostamaan verkosta kyseiset asukokonaisuudet.

Asos rakentaa brändinsä ympärille luontevaa ja Instagramiin sopivaa sisältöä vaikuttajien avulla. Tämän tyyppisellä yhteistyöllä he saavat myös pitkäaikaista vuorovaikutusta niin vaikuttajan kuin seuraajiensa ympärille.

45 minuuttia pitkä video takkatulen äärellä – Case Scotch whisky Lagavulin

Videoiden pituudesta keskustellaan useasti eri sisältömuotojen yhteydessä. Onko kolme minuuttia liian pitkä aika vai pitäisikö olla ytimekäs minuutin mittainen? Hyvän videon pituus voi vaihdella paljonkin riippuen sen tarkoituksesta.

Monta tuntia kestävät takkatuli-videot saattavat olla jo monelle tuttuja tuomaan tunnelmaa omaan kotiin, jossa ei ole takkaa. YouTubesta vain video pyörimään televisioon ja rento tunnelma on taattu.

Tässä yhteistyössä viskibrändi toi vaikuttajan sekä oman tuotteensa videolle hyvin yksinkertaisella tyylillä. Skottilainen viskibrändi Lagavulin toteutti nerokkaasti vaikuttajan kanssa 45 minuuttia pitkän videon, jossa näyttelijä Nick Offerman istuu viskilasi kädessä takkatulen äärellä puhumatta sanaakaan koko aikana.

Videon kommenttikentässä seuraajat ovat laittaneet viestejä, kuinka he aikovat laittaa illan bileitä varten videon pyörimään televisioon taustalle. Mikä olisikaan hienompaa, kuin saada tunnettu näyttelijä istumaan iltaa takkatulen äärellä juuri sinun kotiisi. Videota katsottiin julkaisuviikolla huikeat 2 miljoonaa näyttökertaa ja se generoi lisäksi vielä uusia tilaajia brändin kanavalle. Yksinkertainen on kaunista.

Istu kotisohvalle ja laita video pyörimään televisioon.


Kirjoittaja Satu Apukka on Bablerin myynti- ja markkinointijohtaja, joka kuluttaa päivittäin YouTube-videoita sekä tekee niitä myös itse omalle kanavalleen. Satu on työskennellyt useita vuosia vaikuttajamarkkinoinnin parissa.

Seuraa Bableria FacebookissaTwitterissä ja LinkedInissä!