5 vinkkiä – Näin hyödynnät vaikuttajan koko potentiaalin

Yhteistyö vaikuttajien kanssa on monipuolista ja tehokasta, kun muistaa pitää mielessä kokonaisuuden. Vaikuttajan omissa kanavissa on innokkaita seuraajia, jotka seuraavat vaikuttajan tekemisiä lähes päivittäin. Mainostajan kannattaa ehdottomasti hyödyntää koko potentiaali vaikuttajan osaamisesta. Kokosin 5 vinkkiä, jotka kannattaa muistaa vaikuttajayhteistyötä suunnitellessa.

  1. Osta kuvia ja/tai videoita mainoskäyttöön

Vaikuttajat ovat usein todella hyviä valokuvaajia ja videon tekijöitä. Kuvat ovat ammattimaisesti otettuja ja mielenkiintoisia, niitä voidaan käyttää printtimainoksiin tai asiakaslehtiin. Erilliset teaser- tai prerollvideot ovat helppoja hyödyntää esimerkiksi muissa sosiaalisen median kanavissa ohjaavina sisältöinä ja mainoksina pääkanavaan.

  1. Hyödynnä sisältöä omissa kanavissa

Mainostajan kannattaa jakaa yhteistyösisältöjä sekä muutenkin kertoa yhteistyöstä omissa sosiaalisen median kanavissa. Se ohjaa nykyisiä brändin seuraajia mielenkiintoisen sisällön pariin. Yhteistyönostojen tulee kuitenkin useimmiten ohjata alkuperäiseen lähteeseen eli vaikuttajan omaan kanavaan. Sisällön käyttöoikeuksista kannattaa sopia aina etukäteen.

  1. Vaikuttaja sisällöntuottajaksi brändin kanaviin

Vaikuttajat ovat tottuneita sosiaalisen median sisällöntuottajia. He tietävät, millainen sisältö toimii parhaiten esimerkiksi Instagramissa tai Snapchatissa. Sitä osaamista kannattaa hyödyntää. Anna vaikuttajan tuottaa omanlaista sisältöä brändin kanaviin viikon tai kahden ajan. Saatat huomata, että seuraajia on tullut lisää ja vuorovaikutus seuraajien kanssa on aktiivisempaa.

  1. Tapahtumat ja fanitapaamiset

Vaikuttajat ovat nykyajan julkkiksia. Heillä on vankka seuraajakunta, jotka haluavat ottaa fanikuvia vaikuttajan kanssa. Miksi et hyödyntäisi tätä erilaisissa tapahtumissa tai erillisen fanitapaamisen järjestämistä brändin tiloissa? Saat mahdollisesti täysin uusia asiakkaita tutustumaan tiloihinne tai vaikka uuteen tuotteeseenne.

  1. Vaikuttaja mainoskasvona

Vaikuttajamarkkinointi on yleensä yksi osa koko markkinointipalettia. Mikäli rakennat yhteistyötä vaikuttajan tavoittamalle kohderyhmälle, hyödynnä vaikuttajaa myös laajemmin brändisi mainoskasvona. Julkisuuden henkilöitä on käytetty TV-spottien ja erilaisten mainoksien kasvoina jo vuosia. Kokeile seuraavalla kerralla somevaikuttajaa kampanjan pääkasvona.

 


Kirjoittaja Satu Apukka on Bablerin myynti- ja markkinointijohtaja, joka kuluttaa päivittäin YouTube-videoita sekä tekee niitä myös itse omalle kanavalleen. Satu on työskennellyt useita vuosia vaikuttajamarkkinoinnin parissa.

Seuraa Bableria FacebookissaTwitterissä ja LinkedInissä!