Aito ja sensuroimaton puhe synnytti Suomen ensimmäiset podcast-tähdet

Kesällä uuden Nonsense By Alexa & Linda podcast-sarjansa aloittaneet Alexa Dagmar ja Linda Juhola ovat valloittaneet Suomen nuoret naiset rohkealla, rehellisellä puheellaan. Muoti- ja lifestyleblogejaan pitkään julkaisseet nuoret naiset halusivat räjäyttää somekulissinsa ja tuoda yleisölle täydellisen blogielämän rinnalle aidot tavalliset naiset kulissien takana.

Brutaalin suorapuheinen podcast on muutamassa kuukaudessa noussut Suomen kuunnelluimmaksi podcastiksi. Sarjan jokaista jaksoa kuunnellaan lähes 30 000 kertaa, jaksojen keskimääräinen kuuntelun kesto on 84 %.

”Omiin kuulokkeisiin ja itse valittuun intiimiin kuunteluhetkeen on selkeästi nyt tilausta sisällöille, jotka ovat samaistuttavia, vähemmän muodollisesti tuotettuja. Podcast-sisältöjä tehdään kanssakulkijana ja yleisön keskeltä, onnistuneimmat vielä niin että tekemisen motiivina on jotakin itselle, ehkä jopa yhteiskunnalle merkityksellistä”, pohtii sarjan tuottaja Ninja Huhtamäki.

Podcast-kentän kärkipaikka on yllättävä, huomioiden että sarjaa julkaistaan ainoastaan verkossa, eikä kyseessä ole aiemmin puhetyöstään tai mediajulkisuudesta tunnettuja hahmoja.

”Aloitimme podcastin, sillä koimme ettei meillä ollut kanavaa, jossa käsitellä syvempiä ja vaikeampia aihealueita, joista samalla kuitenkin koimme, että olisi tärkeää puhua ääneen.

Saamamme palautteen perusteella moni on hyvinkin yksin omien kokemustensa kanssa. Vertaistuen luominen ja nololta tuntuvien kokemusten normalisoiminen onkin asia, jonka olemme ottaneet podcastissa tavoitteeksemme – palautteen perusteella siinä myös onnistuen.” – Linda Juhola ja Alexa Dagmar iloitsevat.

Yritykset haluavat liittyä vallankumoukseen

Nonsense by Alexa & Linda on rohkea ja yllätyksellinen sarja. Nuorten naisten rohkaiseminen täydellisyyden tavoittelemisesta pois, kohti aitoutta ja omaperäisyyttä on tätä päivää ja kiinnostaa siksi myös kaupallisia kumppaneita.

”Jo muutaman kuukauden aikana sana raikkaista toimijoista uudessa mediassa on kiirinyt.  Sponsoreina ja sisältökumppaneina on kuultu rohkeita brändejä eri aloilta kuten esim. Pierre Robert, Folksam Vakuutusyhtiö, Desenio ja Vuokkoset ”, kertoo Bablerin myynti- ja markkinointijohtaja Satu Apukka.

”Podcast on parhaimmillaan vaikuttajamedia. Tekijät peilaavat kumppaneiden arvomaailmaa ja viestejä omiinsa, ja kun osumia syntyy, syntyy myös tuloksia. Podcasteissa tekijät sitoutuvat mukaan tuleviin yrityksiin, ottavat kumppanin omiin puheisiin ja yleisön vahvan sitoutumisen vuoksi myös markkinointiviestien vaikutus on omaa luokkaansa”, Apukka jatkaa.

Podcastit Suomessa

Suomessakin viimeisen vuoden suosiotaan kasvattanut verkon yli jaettu audio eli podcast on kuulokesukupolven rantauttama ilmiö. Omiin valintoihin tottunut mediakuluttaja haluaa itse päättää missä ja milloin kuuntelee, ja ennen kaikkea mitä kuuntelee.

Reuters Instituten kesällä julkaiseman tutkimuksen mukaan lähes joka neljäs suomalainen (24 %) vastaa kuunnelleensa podcastia viimeisen kuukauden aikana. Kolme kuukautta myöhemmin, Radiomedian teettämässä tutkimuksessa luku oli jo 29 %.

Mainostajalle erityisen ilahduttavaa on perinteisesti medioiden hankalasti tavoitettu nuorten miesten kohderyhmä, joka on nuorten naisten sekä alle 45-vuotiaiden lisäksi ottanut podcastit omaksi mediakseen.

 

Lisätietoja:

Babler Oy
Satu Apukka
Myynti- ja markkinointijohtaja
p. 044 335 4235
satu.apukka@babler.fi

 

Vaikuttajien haastattelupyynnöt:

Suomen Blogimedia Oy
Jenni Forsblom
Liiketoimintajohtaja
p. 041 535 9955
jenni.forsblom@babler.fi

 

Tutkimukset:
Reuters Institute
Radiomedia

 

Analytiikka:
SoundCloud, Kieku, Spotify ja Itunes Connect