Vaikuttajamarkkinoinnin vaikein asia – mitattavuus vai auktoriteetin löytäminen?

Vaikuttajamarkkinoinnin vaikeimpana asiana pidetään usein tulosten mittaamista. Tavoittavuuden ja sitoutumisen mittaaminen (tykkäykset ja kommentointi) on vakiintunut tapa, mutta niiden perusteella voi olla mahdoton sanoa mitään itse vaikuttavuudesta. Miten vaikuttajamarkkinoinnissa mitataan yksilön vaikuttuvuutta? Miten muutamme kuluttajan ajattelua tuotteesta/palvelusta ja sen perusteella mahdollista ostokäyttäytymistä?

Kassakone tuskin osaa vastata tähän, koska vaikuttajamarkkinointi on harvoin ainoa markkinoinnillinen työkalu. Alekoodi-kampanjoiden hyödyntäminen on tietysti asia erikseen, mutta alekoodi harvoin saa muutosta aikaan kuluttajan ajattelussa.

Tulosten mitattavuus rakennetaan kampanjasuunnittelussa. 

Brandmatchin löytäminen on nykyään jo melko helppoa. Vaikuttaja tykkää brändistä ja asiakas hurmaantuu vaikuttajasta (tai vaikuttajan kanavien isosta seuraajamääristä). Tällaisessa pintapuolisessa matchissa voidaan saada aikaan tavoittavuus, mutta vähän tai ei ollenkaan itse vaikuttavuutta. Vaikuttavuutta kuitenkin voi ja sitä tulee suunnitella etukäteen ennen yhteistyön toteuttamista.

Listaan alle edellytykset vaikuttavuuden suunnittelulle:

Syvennä vaikuttajan suhdetta brändiin.

  • Kerro vaikuttajalle brändin taustat, arvot  ja yhteistyön tavoitteet.
  • Avaa vaikuttajalle brandbook ja viimeisin brandtracking-raportti, kerro kenen kanssa brändisi kilpailee ja miksi.
  • Anna vaikuttajan ensin itse vaikuttua, löytää uusi ja yllättäväkin tartuntapinta brändiisi. Sitä kautta brändistäsi syntyy aitoa ja kiinnostavaa sanottavaa. Vain näin voit luoda edellytykset vaikuttajan yleisön vaikuttumiselle eli vaikuttajamarkkinoinnille.

Jos vaikuttaja kierrättää postauksissaan ilmiselviä ja tuhanteen kertaan nähtyjä asiayhteyksiä tai brändielementtejä, ketään ei kiinnosta. Kukaan ei muuta ajatteluaan, toiminnasta puhumattakaan.

Löydä brändisi arvoista kiinnostunut yleisö.

  • Älä tyydy löytämään brändillesi sopivaa vaikuttajaa, vaan löydä oikea yleisö. On kriittisen tärkeää valita vaikuttaja, jonka yleisö on edes periaatteessa kiinnostunut kohdentamaan huomion brändiisi.
  • Onko vaikuttajalla auktoriteettia siinä asiassa tai kategoriassa, jossa brändisi kilpailee?

Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi lähtee vaikuttajan yleisön asenteiden, arvojen ja kulutustottumusten tuntemisesta.

Me haluamme syventää aluksi vaikuttajan suhdetta brändiin – arvot, periaatteet, tavoitteiden läpikäynti yhdessä, mielellään dataa hyödyntäen. Haluamme varmistaa, että sisällöt nousevat vaikuttajan oivalluksista ja tuovat kiinnostavan kulman brändiisi. Brändin tyyli mainonnassa on harvoin se, mitä kannattaa kierrättää vaikuttajayhteistyössä.

Mittaamme jokaisen vaikuttajan yleisön asenteita, arvoja, suhdetta kuluttamiseen. Kun brändilläsi todennäköisesti on jokin kanta ilmastonmuutokseen, kannattaa valita yleisö joka on valmis kuuntelemaan tätä viestiä. Brandmatch tulee tehdä yleisön kanssa, ei vain vaikuttajan kanssa.


Kirjoittaja Pekka Harjunkoski on Bablerin toimitusjohtaja, joka rakentaa tuloksellista vaikuttajamarkkinointia datan ja asiakasymmärryksen avulla.