Babler ja Pro Luomu yhdistävät voimansa kuluttaja-asiakkaiden tavoittamiseksi kaksivuotisessa megakampanjassa – ja se on hyvä merkki! 

Lokakuussa alkoi Suomen kaikkien aikojen suurin luomutuotteiden menekinedistämiskampanja. Kaksivuotisen kampanjan tavoitteena on lisätä luomun ostamista sekä parantaa EU:n luomumerkin tunnettuutta ja sen merkityksen ymmärtämistä. Kampanjan kokonaisbudjetti on noin 1,4 miljoonaan euroa, josta lähes miljoona euroa tulee EU:lta ja loput rahoituksesta Pro Luomun jäseniltä.

Luomumarkkinoiden globaali trendi näkyy myös Suomessa: luomuviljelyyn käytettävä ala, valikoimat sekä markkinat ovat kasvussa. Luomua löytyykin yhä useammin suomalaisten ostoskorista: suomalaisista reilu kolmannes ostaa nyt luomutuotteita vähintään kerran viikossa ja vajaa kolmannes vähintään kerran kuukaudessa. Kampanja osuu myös otolliseen ajankohtaan, sillä kiinnostus luomua kohtaan on koronapandemian myötä entisestään vahvistunut. 

”Tulokset antavat hyviä merkkejä luomun tulevaisuudesta. Luomua ostetaan erityisesti lapsiperheissä ja niissä varttuvat tulevaisuuden kuluttajat. Ilahduttavaa on myös se, että lähes 95 prosenttia suomalaista on ainakin kokeillut luomua”, iloitsee Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Kuva: Lettukestit by Käsityökekkerit / Veera Jussila

Kampanja näkyy kuluttajille laajasti: TV:ssä, videopalveluissa ja sosiaalisessa mediassa, jossa luomun ottavat käsittelyyn vaikuttajat. Pro Luomun vaikuttajamarkkinoinnin kumppaniksi valikoitui Babler. 

“Vaikuttajamarkkinointi otettiin kokonaisuuteen mukaan heti alusta alkaen, sillä vaikuttajien kanavien kautta saamme viestimme relevantilla näkökulmalla erilaisten yleisöjen eteen”, kertoo Pro Luomun tiedottaja Minna Ala-Kyyny.  

Bablerin tarjoama data ja konsepti vakuuttivat Pro Luomun tiimin monipuolisuudellaan. Bablerin keräämästä vaikuttajadatasta valikoitiin ne yleisöt, jotka ovat aidosti kiinnostuneita ympäristöaiheista sekä vaikuttajat, joiden vahvuutena on keskustella kestävistä kuluttajavalinnoista.

“Vaikuttajakampanjoissa olennaista on uskottavuus. Luomun puolesta puhuminen vaatii omien arvojensa pohtimista, jolloin pelkkä iso someyleisö ei riitä”, Minna pohtii.

Mukaan saatiinkin hyvin monipuolinen kattaus luomusta innostuneita vaikuttajia, jotka käsittelevät kanavissaan niin hyvinvointia, sinkkuelämää, käsitöitä kuin ilmastoakin. Kampanja näyttää konkreettisesti, että luomua voi tarkastella monesta eri näkökulmasta, ja ne kaikki ovat aivan yhtä hyviä.

Kampanjaan osallistuu sekä Bablerin sopimusvaikuttajia että indievaikuttajia suomalaiselta vaikuttajakentältä. Bablerista mukana ovat:

Kampanjan sisältöihin voi perehtyä sivustolla luomumerkki.fi.