Luotettava bränditutkimus somevaikuttajien yleisöjen avulla

Miksi vaikuttajien seuraajat ovat relevantti kohderyhmä toteuttaa luotettava bränditutkimus? Syyt liittyvät pitkälti siihen, että vaikuttajien kautta tavoitat brändisi kannalta relevantin kohderyhmän. Vaikuttajien yleisöt ovat valveutuneita kuluttajia, joille vastuullisuus, kokeilevuus ja halu oppia uutta on kuluttamisen ytimessä.

Neljä syytä tehdä bränditutkimus meidän avulla:

  1. Kuluttajanäkemystä voi kyllä ostaa esim. kuluttajapaneelien kautta, mutta jos brändisi ei ole Juhla Mokka, et välttämättä saa näkemystä sellaiselta kohderyhmältä, joka oikeasti on kiinnostunut brändistäsi tai edes koko kategoriasta. Kohdentamalla bränditutkimus tiettyjen vaikuttajien yleisöihin voit profiloida, millaiset kuluttajat ovat brändisi kannalta kaikkein relevantimpia. Rinnalla kannattaa aina kerätä näkemyksiä myös niiltä, jotka eivät ole aivan ydinkohderyhmääsi. Näiden kahden kohderyhmän vertailu voi nostaa markkinointiviestinnän suunnitteluun hyvin oleellisia huomioita.
  2. Kuluttaminen ylittää demografiset raja-aidat – harva brändi tarvitsee näkemystä kaikilta kuluttajilta tasapuolisesti. Tämä ns. Pienois-Suomi oli vielä 2000-luvun alussa usein bränditutkimuksen lähtökohta, jotta tulosta voitiin pitää edustavana suhteessa kaikkiin suomalaisiin. Nyt kuluttajien arvot ja asenteet muokkaavat sekä suhdetta yksittäisiin brändeihin että tuote- ja palvelukategorioihin. Brändit haluavat puhutella kuluttajia, jotka ajattelevat tietyllä tavalla, eivät vain osta jonkin kategorian tuotteita.
  3. Jos vaikuttajalla on auktoriteettia yleisöönsä brändisi kategoriassa, hänen seuraajansa ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita asiasta, valmiita kertomaan näkemyksensä ja myös vertailemaan brändiäsi kilpailijoihin. Itse kyselyyn vastaaminen toimii viestinä ja huomionherättäjänä – kuluttaja saadaan pohtimaan brändiäsi 2-3 minuuttia.
  4. Itse bränditutkimuksen toteuttaminen on nopeaa ja kustannustehokasta. Suunnittelemme vastaajaystävällisen tutkimuksen, keräämme vastaukset ja koostamme tulokset markkinointiviestinnän suunnittelua silmälläpitäen. Aikaa tähän tarvitaan 1-2 viikkoa.  

Vaikuttajavalinta voi ratkaista, syntyykö vaikuttavuutta vai mainontaa

Tuloksellinen vaikuttajayhteistyön suunnittelussa tulee pitää tiukasti kiinni siitä, että lopputulokseksi saadaan muuta kuin vaikuttajan käyttämistä mainoskasvona. Asia liittyy suunnittelun alkuvaiheessa siihen, ketä vaikuttajia harkitaan mukaan yhteistyöhön. Jos sopivaa vaikuttajaa haetaan vain ilmiselvän tuntuisista brandmatcheistä, on vaara että vaikuttajan yleisö on jo valmiiksi marinoitu aihepiiriin ja brändeihin, ja  kaupallinen yhteistyö saattaa tällöin näyttäytyä liian ilmeisenä ja helposti ohitettavana.  Vaara on erityisen suuri, jos yhteistyön toteutuskin on tavanomainen.

Miten siis välttää mainostaminen ja luoda edellytykset vaikuttamiselle? Kolme pointtia:

  1. Kiinnostu ja kysele mukaan myös sellaisia vaikuttajia, jotka eivät ensimmäisenä tule mieleen ideaaleina brandmatchilta. Vaikuttajat valitsevat luontaisesti yhteistyökumppanit, jotka tuntuvat omimmilta ja eivät muodosta riskiä oman henkilöbrändin kannalta. Kun kerrot miksi brändisi on olemassa, annat vaikuttajalle mahdollisuuden oivaltaa ja tarttua tarinaasi.
  2. Brandmatch on pahimmillaan itsesensuuria – sen varmistelua, että yleisö nyökyttelee kun vaikuttaja tuo esille kyseistä brändiä. Kampanjasi ehkä nähdään, mutta yleisö ei nyökyttelyltään ehdi ajattele yhtään uutta asiaa brändistäsi. Vaikuttavuus kai kuitenkin oli lähtökohta?
  3. On kaunis mutta väärä oletus, että vaikuttajan yleisöt puoliautomaattisesti syövät vaikuttajan kädestä. Kaupallisten yhteistöiden kohdalla yleisö on pikemminkin hieman varpaillaan. Täysin ilmeiset yhteistyökumppanit voivat heikentää pitkässä juoksussa vaikuttajan uskottavuutta. Valmius omaksua vaikuttajalta asioita toimii parhaiten, kun vaikuttaja ruokkii seuraajaa uusilla ja yllättävillä näkökulmilla.

Yllätyksettömyyden seuraus on, että vaikuttajayhteistyön tulokset jäävät mainosnäyttöjen tasolla. Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijuus on taitoa valjastaa vaikuttajat vaikuttamaan ja kytkeytymään asiakkaan liiketoimintatavoitteisiin. Tämä edellyttää kriittisyyttä vaikuttajayhteistyön suunnittelussa. Helppo tapa olla kriittinen, on kysyä toistuvasti ”emmehän vain ole käyttämässä vaikuttajaa mainostamiseen”.

Olemme toisinaan törmänneet kampanjoihin, jossa yleisöt ovat päässeet antamaan mielipiteensä, kuka vaikuttaja sopisi parhaiten tuomaan esille tuotetta. Varmasti näin löydetään ns. sopiva vaikuttaja, mutta liiketoimintavoitteen kannalta yleisön kykyä valita paras vaikuttaja on todella syytä epäillä.

Suomen suosituin vaikuttajaperhe muuttaa Bableriin!

Janne Naakka ja Valtteri Sandberg siirtyvät Bablerin vaikuttajatalon joukkoon suosituilla Youtube-, blogi- ja Instagram- kanavillaan. Samalla pariskunnan yhteinen Olohuone-podcast saa Bablerista uuden kodin.

Janne ja Valtteri ovat molemmat pitkän linjan mielipidevaikuttajia ja näyttävät suuntaa uskollisille, monille sadoille tuhansille seuraajilleen. Olohuone-podcast on pariskunnan ensimmäinen yhteinen vaikuttajakanava, jossa kuulijat kutsutaan Jannen ja Valtterin kotiin keskelle naurun remakkaa ja välillä uidaan syvissäkin vesissä tabuja rikkoen.

”Bablerilta saa apua sisällön suunnittelussa ja tuotannossa. He ymmärtävät jokaisen vaikuttajan olevan henkilöbrändi ja haluavat auttaa sen kehittämisessä. Erityisesti monikanavaisena perheenä Babler on meille hyvä talo, sillä heillä on monen vuoden laaja kokemus blogeista, sekä nykyään toimivat myös yhtenä merkittävimmistä podcast-tuottajista”, pariskunta perustelee tallivalintaansa.

Koko perhe vaikuttajakanavissa

Janne ”naaG” Naakan useita kertoja palkittu vaikuttaja on lajinsa itseoikeutettu valtias. Mediassakin useasti esillä oleva mielipidevaikuttaja loistaa myös yhtenä Suomen YouTube-, sekä Instagram -kulttuurin kirkkaimpana tähtenä. Janne tunnetaan myös ammattimaisista sisällöntuotantotaidoistaan.

Valtterin hyväntuulinen sisältö koukuttaa aitoudella, helposti lähestyttävyydellä ja laadukkuudella. Lifestyle-henkisissä kanavissaan Sandberg jakaa paljon omasta elämästään seuraajilleen sekä keskittyy myös kauneuteen ja muotiin.

Myös perheen ”lapsi” Lucky on Suomen seuratuimpia koiravaikuttajia, joka tavoittaa yli 40 000 seuraajaansa aktiivisella Insta-kanavallaan.

Nyt muutettuamme Bablerille yhteistyökumppaneilla on erinomainen tilaisuus ostaa monikanavaisesti kokonaisuuksia perheenjäsentemme kanavista tavoittaen eri kohderyhmiä”, Janne Naakka toteaa.

Paljon puhutaan, että markkinoinnin pitää olla vaikuttajalähtöistä, mutta harvoin se todella toteutuu. Bablerin tukiessa vaikuttajaa sisällön suunnittelussa ja tuotannossa, on heillä paremmat lähtökohdat suunnitella vaikuttajan sisältöön sopivia kampanjoita”, Valtteri Sandberg jatkaa.

”Janne, Valtteri, Lucky ja Olohuone-podcast tuovat uutta kohderyhmää ja kiinnostavia sisältöjä Bablerin edustamaan joukkoon. Olemme kovin iloisia tästä muuttokuormasta, mahtavaa päästä työskentelemään Suomen suosituimman some-perheen kanssa, ja tuottamaan sisältöä heidän huikealle puolen miljoonan seuraajajoukolle, riemuitsee Jenni Forsblom.

Tutustu vaikuttajiin:

Janne ”naaG” Naakka
YouTube https://www.youtube.com/user/jannenaaG
Instagram https://www.instagram.com/jannenaakka/
Blogi http://www.naag.fi/fi/

Valtteri Sandberg
YouTube https://www.youtube.com/user/vogueisonlypaper
Instagram https://www.instagram.com/valtterisandberg/
Blogi http://www.valtterisandberg.fi/

Lucky
Instagram https://www.instagram.com/luckywhiteprince/

Olohuone by Janne & Valtteri -podcast https://soundcloud.com/olohuonepodcast

Yhteistyökyselyt ja lisätiedot:

Jenni Forsblom
Liiketoimintajohtaja
jenni.forsblom@babler.fi
p. 041-535 9955

Musti ja Mirri näyttää erinomaisella esimerkillään millainen on onnistunut branded podcast eli yrityksen oma podisarja

Musti ja Mirri julkaisi lemmikkikansalle suunnatun podcast-ohjelman. Myötä- ja vastakarvassa -podcastin juontajina toimivat vehnäterrieri Mimmi sekä hänen omistajansa Katja Ståhl.

Jokainen lemmikinomistaja sen tietää: vaikka arki lemmikin kanssa on täynnä iloja, mukaan mahtuu usein myös jokunen ongelma. Mustin ja Mirrin uudessa puheohjelmassa tunnetut koirat ja omistajat kertovat omasta lemmikkiarjestaan sekä jostain siihen liittyvästä pulmasta. Tulevalla kaudella vieraina ovat pomeranian Lucky sekä somevaikuttajat Janne Naakka ja Valtteri SandbergKenraali Pancho sekä näyttelijä Kari ”Hissu” Hietalahti, villakoira Harri ja mediapersoona Janni Hussi sekä säätiedotuksista tuttu borderterrieri Sini ja Pekka Pouta. Jaksoissa vieraiden esiin nostamaa pulmaa lähdetään ratkomaan joko Mustin ja Mirrin Hyvinvointipalveluissa toimiva eläintenkouluttajan tai ravitsemusneuvojan avustuksella.

Podcastin tavoitteena on paitsi viihdyttää kuulijaa myös tarjota ratkaisuja koiranomistajille tuttuihin ongelmiin.

’’Tärkein tavoitteemme on tehdä lemmikkien ja heidän omistajiensa elämästä entistä helpompaa, hauskempaa ja turvallisempaa, ja toivottavasti podcastkin onnistuu tukemaan tavoitettamme ilahduttamalla kuuntelijoita sekä tarjoamalla hyödyllisiä vinkkejä ammattilaisiltamme” sanoo Mustin ja Mirrin markkinointipäällikkö Niina Karhu.

Myös juontaja Katja Ståhl lähti projektiin innolla mukaan:

’’Myötä – ja vastakarvassa -podcastin tekeminen oli paras työkeikka ikinä! Haastateltavat oli mahtavia: yksi nukahti pöydälle, toinen kävi aina välillä studion ulkopuolella vähän haukkumassa. Eli periaatteessa ne tekivät niin kuin minäkin toisinaan haluaisin tehdä! Vaikka pelkkä eläinten seuraaminenkin on suuri ilo, tutustuu niihin aivan uudella tavalla, kun omistajat vielä kertovat niiden erikoisuuksista. Jokaisen lemmikin omistaja oli niin onnellinen eläimestään, että teki mieli halata. Saatoin jotain halatakin” kertoo podcastin juontaja Katja Ståhl.

”Suomessa yrityspodit ovat harmillisen kurttuotsaisia ja puisevia. Oletetaan että asiantuntijuus on vakava asia. Myötä- ja vastakarvassa-podia tehdessä kävi ilmi, että Mustille ja Mirrille asiantuntijuus on niin DNA:ssa, ettei sen ilmenemistä tarvitse jännittää. Siellä ymmärrettiin, että podiyleisöön pätee samat lainalaisuudet kuin muissakin sisällöissä. Asiantuntijuus puettiin viihteelliseen, kohderyhmää puhuttelevaan muotoon. Sarjan tekeminen perustui Mustin ja Mirrin selkeään ja kirkkaaseen arvomaailmaan, jonka pintaan oli helppo peilata suunnittelun ja toteutuksen jokaista vaihetta” , kiittelee Ninja Huhtamäki Bablerista. 

Podcastia on mahdollista kuunnella Soundcloudissa, iTunesissa sekä Spotifyssa.

Vaikuttajien äänivallankumous puhutti Tubeconissa – mistä on kyse?

Aloitan lainaamalla maamme johtavaa sanomalehteä, joka kirjoitti kesäkuussa podcasteista seuraavaa: ”Podcastien eli verkossa julkaistavien äänitiedostojen noususta on kohkattu monta vuotta, mutta vasta ruoka-komeroon kömpinyt Antti Holma onnistui tekemään todellisen hitin.”

Ja siltähän se näyttääkin, kun seuraa mediatalojen uutisointia podcasteista ja niiden tekijöistä. Huikea Auta Antti!-sarja on itseoikeutetusti omallakin podcast-listalla, mutta löytyy sieltä muutama muukin, ja yllättäen kuulijaluvuissa mitattuna HS:n mainitsemien lukujen perusteella vielä Antti Holmankin podcastia suosituimpia sarjoja.
Kahden itsenäisen vaikuttajan, Alexa Dagmarin ja Linda Juholan podcast Nonsense ylittää pian 3 miljoonan kuuntelun rajan. Toinen, vapailla alustoilla julkaistu vaikuttajaparin tekemä POKS takoo reilusti yli 100 000 kuuntelua joka jakso.

HS:n artikkelissa Bauer Median tuottaman Auta Antti – podcastin kuulijalukuja verrattiin Ylen kuunnelluimpaan sarjaan sekä mainittiin Sanomien Suplan parhaita onnistumisia, mutta itsenäisesti, vapailla podcast-alustoilla julkaisevien vaikuttajien podcasteja ei jutussa mainittu.

No sitä pohtimaan. Syy moiseen, ja ihan yleiselläkin uutisoinnin tasolla saattaa olla tietämättömyys. Podcastien kuuntelu ja niiden jakelu on turhan monimutkainen himmeli toimittajan, saati kuluttajan ymmärtää. Älypuhelimen näytöllä saattaa olla kolmekin kuvaketta, joiden takaa omat lempisarjat löytyvät.

Mediataloilla on omat applikaationsa ja lisäksi podeja kuunnellaan esim. Spotifyn, Google podcastin tai Iphonen omilla podiappseilla. Viimeksi mainitut ovat itsenäisten vaikuttajien suosiossa, koska vaikuttajilla on ollut tapana tarjota sisältöjään vapaasti kaikkialla siellä, missä yleisöt jo ovat. Lisäksi näillä alustoilla vaikuttajat päättävät itse mitkä kaupalliset viestit heidän sisältöönsä upotetaan, ja tuovat kumppanin ohjelmaansa omalla, sisältöönsä sopivalla tyylillä. Ja kun rahasta puhutaan, eihän se vaikuttaja pahastu siitäkään, että podcastiin tulevan kumppanuuden ansainta päätyy tekijänsä taskuun, mediatalon sijaan. Tiesitkö muuten, että menestyvä podcast-tekijä tienaa yhdellä kaupallistetulla jaksollaan enemmän kuin keskiverto-radiojuontaja nostaa kuukausipalkkaa?

Tavallaan aika turha vertaus, niin kuin ylipäätään podcastin vertaaminen radioon. Radioissa mainostetaan, podcasteilla vaikutetaan. Podcast on tekijänsä näköinen, radio-ohjelma on kanavansa näköinen. Radiossa on formaatti, podcast on kestoltaan ja muodoltaan vapaa. Tai sen soisi olevan. Podin tarjoamat mahdollisuudet ovat rajattomat, silti jostakin syystä Suomessa julkaistut podisarjat toistavat usein radion totuttua muotoa. Eikä muodossa ole vikaa, päinvastoin. Radio on itsessään elinvoimainen ja vahva media, ja sen tekijät varsinkin Suomessa ovat ammattilaisia. Radion muoto on vakio, joka on toiminut vuosikymmeniä mutta sen kopiointi podcasteissa on valtavan potentiaalin hukkaan heittämistä.

Podcast on rajaton, tarinankerronnan kuningasmedia. Sen tulevaisuus riippuu kuitenkin tarinoiden, äänien ja sisällöntekijöiden monipuolisuudesta. Vaikuttajien tekemät, tekijänsä näköiset podit tuovat kuuntelijoille sekä kaupallisille toimijoille uudenlaisen median, yksinkertaisesti lisää vaihtoehtoja. Siitä syystä on valtamediankin hyvä tietää ja ehkä jopa uutisoida, että rinnalle nousseet henkilömediat tekevät jatkuvasti ”hittejä” podi-ja tubekanavillaan, vaikkemme me keski-ikäiset sitä heti Putous-päissämme huomatakaan.

Kirjoittaja Ninja Huhtamäki on työskennellyt kaupallisissa radiokanavissa 20 vuotta ja vastaa nykyään Bablerin vaikuttajista, kanavista ja sisällöistä. Huhtamäki avasi ajatteluaan Tubecon Industry Dayssä perjantaina. Lavalla kuultiin myös vaikuttaja Alexa Dagmaria, joka on onnistunut tekemään Nonsense-podcastistaan brändin, todellisen menestystarinan niin kuulijaluvuissa kuin kaupallisesti mitattuna.

Vaikuttajien valinta ilman nimiä ja kasvoja?

Vaikuttajayhteistöiden suunnittelussa keskiössä on paras mahdollinen vaikuttajavalinta, se kuuluisa brandmatch. Millä perusteella brandmatchiin päädytään – seuraajamäärän, yleisöprofiilin vai kuvien perusteella? Jos brandmatch perustuu siihen, että vaikuttaja todella pitää tuotteesta tai palvelusta, ollaan ylitetty vasta ensimmäinen kynnys yhteistyön suunnittelussa. Vaikuttajayhteistöiden suunnittelussa hyvä ohjenuora on Bablerin uuden osakkaan, Tuomas Enbusken lause: ”Ja vaikuttajia ei jumankauta käytetä mainostamiseen”.

Miten suunnitella vaikuttavuutta ja välttää vaikuttajan käyttäminen mainoskasvona? Olemme rakentaneet tähän vaikuttajakohtaisen mittarin, jota kutsumme vaikuttavuusindeksiksi. Indeksi yhdistää laadullista ja määrällistä dataa vaikuttajan suhteesta seuraajiin. Keskeisin ajatus on, että vaikuttajalla tulee olla osoitettua auktoriteettia / puhevaltaa ko. brändin kategoriassa. Lisäksi yleisön tulee olla valmis kuuntelemaan vaikuttajaa tällä alueella. Myös teemasta käyty dialogi vaikuttajan ja yleisön välillä on yksi osa indeksiä. Yleisön koko, reach, on oletusarvoisena tekijänä osa indeksiä.

Indeksi on työkalu, jolla vältetään vaikuttajan käyttäminen pelkästään mainoskasvona. Se kohdentaa investointia yleisössä syntyvään vaikuttumiseen eikä vain tavoittavuuteen. Tavoittavuutta voi kasvattaa valitsemalla useamman vaikuttajan. 

Kuvittele tilanne, jossa edessäsi on vaikuttajakampanjan tarjous, jossa ei näy lainkaan vaikuttajien nimiä tai kasvoja. Niiden tilalla on sen sijaan tiedot vaikuttajan puhevallasta, seuraajien kuluttamiseen liittyvistä arvoista ja preferensseistä sekä tavoittavuudesta. Uskaltaisitko tehdä päätöksen? 

No – kyllä me Bablerissa ne kasvot ja nimetkin näytämme.

Babler – Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys

Contact Us
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google