Voiko vaikuttaja puhua koronasta?

Ei ole ammattiryhmää, jota koronaviruksen aiheuttama epidemia ei jollain tavalla koskettaisi. Pehmopaperitehtaassa sekä käsidesin ja einesvalmistajan linjastoilla pitää kiirettä, kun taas palveluliiketoiminta on täydellisessä myllerryksessä. Artistit, puhujat, kouluttajat ja personal trainerit etsivät raivoisasti tapoja siirtää kohtaamiset verkkoon, etätyösovellukset ovat pompsahtaneet ladatuimpien listalle ja Altian osake on nousussa. Voittajiin kuuluvat myös mediatalot sekä sosiaalisen median alustat, sillä kuluttajat surffaavat nyt niin että laajakaista natisee. Tarvetta on sekä asia- että viihdesisällöille – ja näiden tarpeiden kanssa käännytään myös vaikuttajien puoleen.

Poikkeustilanteen aiheuttaman tiedon, seuran ja vertaistuen kaipuun näkee Bablerin analytiikasta: blogien kävijämäärät ovat nousussa ja blogipostausten pitkä häntä voimistuu samalla kun kanavien seuraajamäärät ja sitoutuneisuusprosentit kasvavat. Vaikuttaja auttaa käsittelemään vaikeaa aihetta yleisölleen ymmärrettävällä ja relevantilla tavalla. Toisaalta sisältöjä on myös aikaa kuluttaa.

Eristäytymisen aiheuttamaan seuran- ja tekemisen puutteeseen vaikuttajat ovat vastanneet kiitettävän rikkailla sisällöillä ja intensiivisellä läsnäololla. Vaikuttajat live-kokkaavat instagramissa, jakavat vinkkejä kotijumppaan, julkaisevat rauhoittavia aaltovideoita tai viihdyttävät yleisöään järjestämällä Fb-sivullaan perjantai-illan kalsarikännit. Arkea se on virtuaaliarkikin.

Vaikuttajien roolin on ottanut vakavasti myös valtioneuvosto. Tällä viikolla startattu #faktaakoronasta-projekti syntyi nimenomaan yhteiskunnallisesta tarpeesta varmistaa, että vaikuttajat käyttävät asemaansa kansanterveyden näkökulmasta vastuullisesti ja terveyteen liittyvä keskustelu perustuu faktoihin. Vaikuttajat ovat tietenkin kampanjassa mielellään mukana: yleisön luottamus on vaikuttajan työn perusta, josta ei voi koskaan tinkiä.

Kriisistä saattaa seurata jotain hyvääkin. Vaikuttajamarkkinoinnin onkin jo aika palata juurilleen: vaikuttavuuteen. Luotetut vaikuttajat erottuvat julkkiksista juuri yleisösuhteensa kautta. Jos yleisösuhde on kunnossa, vaikuttajan uskottavuus riittää niin vakavien viestien välittämiseen kuin läpinäkyvään kaupallisuuteenkin. Ajankohtaiset suosittelut ja kokemukset kiinnostavat yleisöä siinä missä muukin sisältö.

Vaikuttajamarkkinointiin sopii aina ajankohtaisuus. Juuri nyt kysyntää kohdistuu päivittäistavaroiden verkkokauppoihin, digitaalisiin viihde- ja kuntoilupalveluihin, etätyön mahdollistaviin ratkaisuihin sekä ravintoloiden kotiinkuljetuksiin. Ja mikä mahdollisuus onkaan nyt pitkäjänteisissä ambassador-kampanjoissa, joissa vaikuttaja ja yritys kulkevat yhtä matkaa pitkään, myös kriisin läpi. Kukaan ei tiedä, milloin elämä palaa toimistoihin, kouluihin ja kaduille, mutta on varmaa, että se palaa. Tuttu, yhteistyöhön sitoutunut vaikuttaja voi pitää tulta yllä myös muutoin hiljaisena aikana. Vaikuttajan on helppo puhua suomalaisen yrittäjän puolesta, hänhän on sellainen itsekin.

See you on the other side, toivottavasti pian.

Vaikuttavuusindeksi ennustaa, onnistuuko kampanja vai ei

Data pakottaa ajattelemaan vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuutta uudella tavalla.

Ensimmäinen herätys vaikuttavuuden mittaamisesta tapahtui viitisen vuotta sitten. Aloitimme luonnonkosmetiikan verkkokauppakampanjan neljän keskisuuren vaikuttajan kanssa ja havaitsimme, että vaikuttajan omakohtainen kokemus oli tarinana ylivoimainen verrattuna samassa mediassa näkyvään display-mainokseen: sisältöyhteistyö tuotti 100 kertaa enemmän myyntiä kuin samalle yleisölle näytetty kuvallinen mainos. Toisin sanoen, vaikka yksittäisen vaikuttajan tavoittavuus oli pienen paikallismedian tasolla, vaikuttavuus oli suuri.

Suosittelu siis toimii, mutta miksi? Nähdäksemme kolmesta syystä:

  1. Vaikuttajilla oli auktoriteettia: he olivat uskottavia luonnonkosmetiikan käyttäjiä, jotka etsivät, testasivat ja hylkäsivät tuotteita ilman ylisanoja ja aasinsiltoja.
  2. Yleisö oli kiinnostunut aiheesta. Kohderyhmä oli valmis vastaanottamaan tietoa luonnonkosmetiikan käytöstä.
  3. Kampanja oli sitouttava. Suunnittelu tehtiin huolellisesti yhteistyössä vaikuttajien kanssa. Vaikuttaja ja yleisö opettelivat yhdessä käyttämään tuotteita ja keskustelemaan luonnonkosmetiikasta, jolloin tarinalle kehittyi draaman kaarta.

Jotta tämänkaltainen menetys olisi toistettavissa, tarvitsemme uuden vaikuttavuusmittarin, joka perustuu tutkimukseen. Dataan.

Perinteinen mainonta käy edelleen tavoittavuuskisaa, jossa radio, tv ja muut isot massamediat päihittävät vaikuttajat mennen tullen. Tavoittavuus kiinnostaa, vaikka se on mittarina epämääräinen. Konversioiden asettaminen vaatii syvällisempää ajattelua. Yhtä lailla kovasti pinnalla oleva brand match -ajattelu ei yksin edusta menestysreseptiä. Joskus brändiä edustaakin parhaiten täysin perinteisestä kohderyhmästä poikkeava vaikuttaja, koska häntä seuraa juuri oikeanlainen yhteisö. Loppuviimeksi kampanjan kohteena ei ole vaikuttaja vaan hänen seuraajansa.

Kun lähdimme kehittämään monipuolista, dataan perustuvaa mittaria, ihan ensimmäiseksi jouduimme miettimään, mitä vaikuttavuus on. 

Tavoittavuusluvut ovat ihanan selkeitä ja yleisesti ymmärrettyjä, toisin kuin vaikuttavuus, jonka kanssa harhailu alkaa jo peruskäsitteestä. Me ymmärrämme vaikuttavuuden henkilön X kykynä esittää asiansa uskottavasti yleisölleen. Jos henkilöllä ei ole uskottavuutta – substanssiauktoriteettia – käsitellä aihetta, vaikuttavuutta ei ole, vaikka tavoittavuutta löytyisikin. Auktoriteetin puute näkyy sisällöllisenä haparointina, mikä johtaa huonoon sitoutumiseen. Mainos ohitetaan mainoksena.

Vaikuttavuuden mittaamisen ytimessä on tieto. Me tutkimme vuosittain sopimusvaikuttajiemme yleisöt, jotta saamme relevanttia tietoa lukijasuhteesta, yleisön arvoista, asenteista sekä suhteesta kuluttamisen trendeihin. Datasta on helppo poimia olennaiset muuttujat kuten seuraamisen syyt ja yleisöä kiinnostavat puheenaiheet ja koostaa arvoihin perustuva yhteisökuvaus. Tästä kaikesta syntyy vaikuttavuusindeksi.

Perinteisiin mittareihin ja julkkiksiin tukeutuminen on turvallista ja johtoryhmälle on helppo esitellä reachia. Mutta vaikuttavuusindeksin tutkiminen ja vaikuttavuuden KPI:t tarjoavat paljon enemmän tietoa, joskus jopa sellaista, jota ei osattu kysyä, ja tuloa, jota ei osattu ennakoida. Onnistuneista kampanjoista syntyy mm. arvokasta hakukonelöydettävyyttä.

Vaikuttavuuden huomiointi ei kiistä tavoittavuuden merkitystä vaan korostaa näiden kahden strategista eroa: vaikuttavuutta tarvitaan erityisesti sen jälkeen, kun tunnettuustyö on aloitettu tai tehty. Vaikka kuluttajan ostoprosessin vaiheistus (AIDA-malli) on klassikko, ei se ole lopulta juurikaan vanhentunut. Vaikuttajamarkkinointi sopii erityisesti kolmeen viimeiseen kirjaimeen.

TLDR: Jos pyörittelet mielessäsi vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia, etsi vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
a) kenellä on halun lisäksi auktoriteettia vaikuttamiseen brändin puolesta?
b) millainen yleisö haasteeseen/tavoitteeseen sopii?
c) miten viestistä syntyy enemmän kuin mainos?
d) mitkä ovat tavoittavuuden ohella kampanjat mitattavat KPI:t?

Luotettava bränditutkimus somevaikuttajien yleisöjen avulla

Miksi vaikuttajien seuraajat ovat relevantti kohderyhmä toteuttaa luotettava bränditutkimus? Syyt liittyvät pitkälti siihen, että vaikuttajien kautta tavoitat brändisi kannalta relevantin kohderyhmän. Vaikuttajien yleisöt ovat valveutuneita kuluttajia, joille vastuullisuus, kokeilevuus ja halu oppia uutta on kuluttamisen ytimessä.

Neljä syytä tehdä bränditutkimus meidän avulla:

  1. Kuluttajanäkemystä voi kyllä ostaa esim. kuluttajapaneelien kautta, mutta jos brändisi ei ole Juhla Mokka, et välttämättä saa näkemystä sellaiselta kohderyhmältä, joka oikeasti on kiinnostunut brändistäsi tai edes koko kategoriasta. Kohdentamalla bränditutkimus tiettyjen vaikuttajien yleisöihin voit profiloida, millaiset kuluttajat ovat brändisi kannalta kaikkein relevantimpia. Rinnalla kannattaa aina kerätä näkemyksiä myös niiltä, jotka eivät ole aivan ydinkohderyhmääsi. Näiden kahden kohderyhmän vertailu voi nostaa markkinointiviestinnän suunnitteluun hyvin oleellisia huomioita.
  2. Kuluttaminen ylittää demografiset raja-aidat – harva brändi tarvitsee näkemystä kaikilta kuluttajilta tasapuolisesti. Tämä ns. Pienois-Suomi oli vielä 2000-luvun alussa usein bränditutkimuksen lähtökohta, jotta tulosta voitiin pitää edustavana suhteessa kaikkiin suomalaisiin. Nyt kuluttajien arvot ja asenteet muokkaavat sekä suhdetta yksittäisiin brändeihin että tuote- ja palvelukategorioihin. Brändit haluavat puhutella kuluttajia, jotka ajattelevat tietyllä tavalla, eivät vain osta jonkin kategorian tuotteita.
  3. Jos vaikuttajalla on auktoriteettia yleisöönsä brändisi kategoriassa, hänen seuraajansa ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita asiasta, valmiita kertomaan näkemyksensä ja myös vertailemaan brändiäsi kilpailijoihin. Itse kyselyyn vastaaminen toimii viestinä ja huomionherättäjänä – kuluttaja saadaan pohtimaan brändiäsi 2-3 minuuttia.
  4. Itse bränditutkimuksen toteuttaminen on nopeaa ja kustannustehokasta. Suunnittelemme vastaajaystävällisen tutkimuksen, keräämme vastaukset ja koostamme tulokset markkinointiviestinnän suunnittelua silmälläpitäen. Aikaa tähän tarvitaan 1-2 viikkoa.  

Vaikuttajavalinta voi ratkaista, syntyykö vaikuttavuutta vai mainontaa

Tuloksellinen vaikuttajayhteistyön suunnittelussa tulee pitää tiukasti kiinni siitä, että lopputulokseksi saadaan muuta kuin vaikuttajan käyttämistä mainoskasvona. Asia liittyy suunnittelun alkuvaiheessa siihen, ketä vaikuttajia harkitaan mukaan yhteistyöhön. Jos sopivaa vaikuttajaa haetaan vain ilmiselvän tuntuisista brandmatcheistä, on vaara että vaikuttajan yleisö on jo valmiiksi marinoitu aihepiiriin ja brändeihin, ja  kaupallinen yhteistyö saattaa tällöin näyttäytyä liian ilmeisenä ja helposti ohitettavana.  Vaara on erityisen suuri, jos yhteistyön toteutuskin on tavanomainen.

Miten siis välttää mainostaminen ja luoda edellytykset vaikuttamiselle? Kolme pointtia:

  1. Kiinnostu ja kysele mukaan myös sellaisia vaikuttajia, jotka eivät ensimmäisenä tule mieleen ideaaleina brandmatchilta. Vaikuttajat valitsevat luontaisesti yhteistyökumppanit, jotka tuntuvat omimmilta ja eivät muodosta riskiä oman henkilöbrändin kannalta. Kun kerrot miksi brändisi on olemassa, annat vaikuttajalle mahdollisuuden oivaltaa ja tarttua tarinaasi.
  2. Brandmatch on pahimmillaan itsesensuuria – sen varmistelua, että yleisö nyökyttelee kun vaikuttaja tuo esille kyseistä brändiä. Kampanjasi ehkä nähdään, mutta yleisö ei nyökyttelyltään ehdi ajattele yhtään uutta asiaa brändistäsi. Vaikuttavuus kai kuitenkin oli lähtökohta?
  3. On kaunis mutta väärä oletus, että vaikuttajan yleisöt puoliautomaattisesti syövät vaikuttajan kädestä. Kaupallisten yhteistöiden kohdalla yleisö on pikemminkin hieman varpaillaan. Täysin ilmeiset yhteistyökumppanit voivat heikentää pitkässä juoksussa vaikuttajan uskottavuutta. Valmius omaksua vaikuttajalta asioita toimii parhaiten, kun vaikuttaja ruokkii seuraajaa uusilla ja yllättävillä näkökulmilla.

Yllätyksettömyyden seuraus on, että vaikuttajayhteistyön tulokset jäävät mainosnäyttöjen tasolla. Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijuus on taitoa valjastaa vaikuttajat vaikuttamaan ja kytkeytymään asiakkaan liiketoimintatavoitteisiin. Tämä edellyttää kriittisyyttä vaikuttajayhteistyön suunnittelussa. Helppo tapa olla kriittinen, on kysyä toistuvasti ”emmehän vain ole käyttämässä vaikuttajaa mainostamiseen”.

Olemme toisinaan törmänneet kampanjoihin, jossa yleisöt ovat päässeet antamaan mielipiteensä, kuka vaikuttaja sopisi parhaiten tuomaan esille tuotetta. Varmasti näin löydetään ns. sopiva vaikuttaja, mutta liiketoimintavoitteen kannalta yleisön kykyä valita paras vaikuttaja on todella syytä epäillä.

Suomen suosituin vaikuttajaperhe muuttaa Bableriin!

Janne Naakka ja Valtteri Sandberg siirtyvät Bablerin vaikuttajatalon joukkoon suosituilla Youtube-, blogi- ja Instagram- kanavillaan. Samalla pariskunnan yhteinen Olohuone-podcast saa Bablerista uuden kodin.

Janne ja Valtteri ovat molemmat pitkän linjan mielipidevaikuttajia ja näyttävät suuntaa uskollisille, monille sadoille tuhansille seuraajilleen. Olohuone-podcast on pariskunnan ensimmäinen yhteinen vaikuttajakanava, jossa kuulijat kutsutaan Jannen ja Valtterin kotiin keskelle naurun remakkaa ja välillä uidaan syvissäkin vesissä tabuja rikkoen.

”Bablerilta saa apua sisällön suunnittelussa ja tuotannossa. He ymmärtävät jokaisen vaikuttajan olevan henkilöbrändi ja haluavat auttaa sen kehittämisessä. Erityisesti monikanavaisena perheenä Babler on meille hyvä talo, sillä heillä on monen vuoden laaja kokemus blogeista, sekä nykyään toimivat myös yhtenä merkittävimmistä podcast-tuottajista”, pariskunta perustelee tallivalintaansa.

Koko perhe vaikuttajakanavissa

Janne ”naaG” Naakan useita kertoja palkittu vaikuttaja on lajinsa itseoikeutettu valtias. Mediassakin useasti esillä oleva mielipidevaikuttaja loistaa myös yhtenä Suomen YouTube-, sekä Instagram -kulttuurin kirkkaimpana tähtenä. Janne tunnetaan myös ammattimaisista sisällöntuotantotaidoistaan.

Valtterin hyväntuulinen sisältö koukuttaa aitoudella, helposti lähestyttävyydellä ja laadukkuudella. Lifestyle-henkisissä kanavissaan Sandberg jakaa paljon omasta elämästään seuraajilleen sekä keskittyy myös kauneuteen ja muotiin.

Myös perheen ”lapsi” Lucky on Suomen seuratuimpia koiravaikuttajia, joka tavoittaa yli 40 000 seuraajaansa aktiivisella Insta-kanavallaan.

Nyt muutettuamme Bablerille yhteistyökumppaneilla on erinomainen tilaisuus ostaa monikanavaisesti kokonaisuuksia perheenjäsentemme kanavista tavoittaen eri kohderyhmiä”, Janne Naakka toteaa.

Paljon puhutaan, että markkinoinnin pitää olla vaikuttajalähtöistä, mutta harvoin se todella toteutuu. Bablerin tukiessa vaikuttajaa sisällön suunnittelussa ja tuotannossa, on heillä paremmat lähtökohdat suunnitella vaikuttajan sisältöön sopivia kampanjoita”, Valtteri Sandberg jatkaa.

”Janne, Valtteri, Lucky ja Olohuone-podcast tuovat uutta kohderyhmää ja kiinnostavia sisältöjä Bablerin edustamaan joukkoon. Olemme kovin iloisia tästä muuttokuormasta, mahtavaa päästä työskentelemään Suomen suosituimman some-perheen kanssa, ja tuottamaan sisältöä heidän huikealle puolen miljoonan seuraajajoukolle, riemuitsee Jenni Forsblom.

Tutustu vaikuttajiin:

Janne ”naaG” Naakka
YouTube https://www.youtube.com/user/jannenaaG
Instagram https://www.instagram.com/jannenaakka/
Blogi http://www.naag.fi/fi/

Valtteri Sandberg
YouTube https://www.youtube.com/user/vogueisonlypaper
Instagram https://www.instagram.com/valtterisandberg/
Blogi http://www.valtterisandberg.fi/

Lucky
Instagram https://www.instagram.com/luckywhiteprince/

Olohuone by Janne & Valtteri -podcast https://soundcloud.com/olohuonepodcast

Yhteistyökyselyt ja lisätiedot:

Jenni Forsblom
Liiketoimintajohtaja
jenni.forsblom@babler.fi
p. 041-535 9955

Musti ja Mirri näyttää erinomaisella esimerkillään millainen on onnistunut branded podcast eli yrityksen oma podisarja

Musti ja Mirri julkaisi lemmikkikansalle suunnatun podcast-ohjelman. Myötä- ja vastakarvassa -podcastin juontajina toimivat vehnäterrieri Mimmi sekä hänen omistajansa Katja Ståhl.

Jokainen lemmikinomistaja sen tietää: vaikka arki lemmikin kanssa on täynnä iloja, mukaan mahtuu usein myös jokunen ongelma. Mustin ja Mirrin uudessa puheohjelmassa tunnetut koirat ja omistajat kertovat omasta lemmikkiarjestaan sekä jostain siihen liittyvästä pulmasta. Tulevalla kaudella vieraina ovat pomeranian Lucky sekä somevaikuttajat Janne Naakka ja Valtteri SandbergKenraali Pancho sekä näyttelijä Kari ”Hissu” Hietalahti, villakoira Harri ja mediapersoona Janni Hussi sekä säätiedotuksista tuttu borderterrieri Sini ja Pekka Pouta. Jaksoissa vieraiden esiin nostamaa pulmaa lähdetään ratkomaan joko Mustin ja Mirrin Hyvinvointipalveluissa toimiva eläintenkouluttajan tai ravitsemusneuvojan avustuksella.

Podcastin tavoitteena on paitsi viihdyttää kuulijaa myös tarjota ratkaisuja koiranomistajille tuttuihin ongelmiin.

’’Tärkein tavoitteemme on tehdä lemmikkien ja heidän omistajiensa elämästä entistä helpompaa, hauskempaa ja turvallisempaa, ja toivottavasti podcastkin onnistuu tukemaan tavoitettamme ilahduttamalla kuuntelijoita sekä tarjoamalla hyödyllisiä vinkkejä ammattilaisiltamme” sanoo Mustin ja Mirrin markkinointipäällikkö Niina Karhu.

Myös juontaja Katja Ståhl lähti projektiin innolla mukaan:

’’Myötä – ja vastakarvassa -podcastin tekeminen oli paras työkeikka ikinä! Haastateltavat oli mahtavia: yksi nukahti pöydälle, toinen kävi aina välillä studion ulkopuolella vähän haukkumassa. Eli periaatteessa ne tekivät niin kuin minäkin toisinaan haluaisin tehdä! Vaikka pelkkä eläinten seuraaminenkin on suuri ilo, tutustuu niihin aivan uudella tavalla, kun omistajat vielä kertovat niiden erikoisuuksista. Jokaisen lemmikin omistaja oli niin onnellinen eläimestään, että teki mieli halata. Saatoin jotain halatakin” kertoo podcastin juontaja Katja Ståhl.

”Suomessa yrityspodit ovat harmillisen kurttuotsaisia ja puisevia. Oletetaan että asiantuntijuus on vakava asia. Myötä- ja vastakarvassa-podia tehdessä kävi ilmi, että Mustille ja Mirrille asiantuntijuus on niin DNA:ssa, ettei sen ilmenemistä tarvitse jännittää. Siellä ymmärrettiin, että podiyleisöön pätee samat lainalaisuudet kuin muissakin sisällöissä. Asiantuntijuus puettiin viihteelliseen, kohderyhmää puhuttelevaan muotoon. Sarjan tekeminen perustui Mustin ja Mirrin selkeään ja kirkkaaseen arvomaailmaan, jonka pintaan oli helppo peilata suunnittelun ja toteutuksen jokaista vaihetta” , kiittelee Ninja Huhtamäki Bablerista. 

Podcastia on mahdollista kuunnella Soundcloudissa, iTunesissa sekä Spotifyssa.

Babler – Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys

Contact Us
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google