Neljä vinkkiä onnistuneeseen vaikuttajakampanjaan

Bablerin uudet osakkaat ja pitkäaikaiset vaikuttajat Carita Alfthan ja Katja Lahti kertovat vinkkinsä tuloksellisen vaikuttajakampanjan rakentamiseen.

Bablerin ensimmäisen kaupallisen vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan alkamisesta on pian kulunut kahdeksan vuotta – jipii! Vaikuttajamarkkinoinnin uutuudenviehätys on vaihtunut kiintymykseksi ja se on pelkästään hyvä asia. Vaikuttajat ovat 2010-luvulla vakiinnuttaneet asemansa osaksi lukemattomien brändien markkinointiviestintää. 

Vaikuttajamarkkinoinnin maailma on luonnollisesti muuttunut ajan myötä. Nykyään neuvottelupöydän (tai etäyhteyden) molemmin puolin istuu asiantuntevaa porukkaa: vaikuttajat ovat oppineet noudattamaan pelisääntöjä, merkitsemään kaupalliset sisällöt, hinnoittelemaan kampanjat fiksusti sekä toimittamaan loppuraportit. Yritykset ovat valmiita luottamaan vaikuttajaan viestinviejänä ja sitoutuvat pitkiin kampanjoihin. Kaikki hyvin? Ehei! Nyt on aika ottaa seuraava askel ja tuoda vaikuttajamarkkinointiin lisää vaikuttavuutta

Tavallaan kyse on edelleen markkinoinnin perusasioista: asiakasymmärryksestä, kohderyhmistä ja tuloksista, vaikka uusiakin haasteita löytyy. Nousukiidossa oleva vastuullisuusviestintä saattaa kääntyä itseään vastaan viherpesukampanjaksi taitamattomissa käsissä.

Miten tuloksellinen kampanja sitten tehdään? Bablerin osakkaiksi nousseet pitkän linjan vaikuttajat Katja Lahti ja Carita Alfthan jakavat vinkkinsä vuosien varrelta.

1. Määrittele tavoitteet

Ensimmäinen kysymys, jonka asiakkaalle esitämme, koskee tavoitteita: mitä haluat että kampanjan aikana tai jälkeen tapahtuu? Heti seuraavaksi selvitetään miten sitä mitataan. Tavoitteiden määrittely ja mittaaminen kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta on olennaista ymmärtää vaikuttajamarkinoinnin erityislaatuisuus oli kyseessä sitten brändiviestin levittäminen tai tiukka taktinen myynti. Koska vaikuttajamarkkinoinnin mittari ei koskaan ole puhdas tavoittavuus (massamedia on siihen tarkoitukseen paljon edullisempi investointi) vaan vaikuttavuus, Babler on perustamisestaan lähtien halunnut luoda konkreettisia tapoja mitata tuloksia liiketoiminnan kannalta tärkeiden muuttujien kautta. 

Älä tyydy tyhjiin tavoittavuuslukuihin vaan vaadi samaa mitä muiltakin kampanjoilta.

Ei kannata tyytyä tyhjiin tavoittavuuslukuihin vaan vaatia järeämpiä mittareita ja tulosanalyysiä: Minkä arvoinen on kommentti, uusi seuraaja yrityksen somekanavissa tai uutiskirjeen tilaaja, kyselyvastaus oikeasta kohderyhmästä, tai tiedoston lataus potentiaaliselta ostajalta? Olisiko saman tuloksen saavuttanut muuta kautta? Millä hinnalla? 

2. Kenelle haluat viestisi kertoa?

Vaikuttajakampanjassa kohdennetaan markkinointiviesti vaikuttajan kautta hänen yleisölleen. Silloin on olennaista tietää myös yleisöstä paljon enemmän kuin perusdemografia. Lisäksi kuluttajasegmentit ja yleisösuhde voivat vaihdella eri kanavissa. Erityisesti vastuullisuusaiheissa on myös syytä tietää, millä tavalla yleisö suhtautuu tuotteeseesi, sillä se vaikuttaa viestin valintaan. Bablerin uusi yleisötutkimus pureutuu juuri tähän.

Pieni mikrovaikuttaja saattaa tavoittaa juuri saman verran oikeaa kohderyhmää kuin sometähti.

Vaikuttajien yleisöjä voi tutkia monenlaisten muuttujien kautta: suosivatko he kotimaista, käyttävätkö he palveluita, millaisia kuluttajia he ovat arvoiltaan? Vastuullisuusaiheissa on syytä tietää, millä tavalla yleisö suhtautuu koko termiin, sillä se vaikuttaa viestin valintaan. Yleisön tunteminen saattaa myös kääntää koko pelilaudan, sillä pieni mikrovaikuttaja voi tavoittaa juuri saman verran oikeaa kohderyhmää kuin sometähti, mutta hintalappu vain on dramaattisesti erinäköinen. 

Summa summarum: kun tunnet yleisön, osaat suunnitella relevantin ja koskettavan kampanjan, joka erottuu joukosta.

3. Valitse vaikuttaja, jolla on auktoriteettia aiheessasi

Eikö olisikin outoa, jos arvostamasi ammattitaitoinen kiinteistövälittäjä suosittelisi sinulle hammastahnaa? Hampaidenhoitoon haluaakin moni kysellä neuvoja ennemmin vaikkapa hammaslääkäriltään. Samalla uskottavuusperiaatteella toimii myös vaikuttajamarkkinointi: ennen kampanjabudjetin lukitsemista on tiedettävä, missä aiheissa vaikuttajalla on luontevaa auktoriteettia.

On vaikeaa unohtaa pärstäkerroin, erityisesti jos kyseessä on rakastettu vaikuttaja, jota itsekin seuraa, mutta auktoriteetin selvittäminen on tulosten kannalta aivan olennainen tekijä. Sama pätee julkisuuden henkilöiden somekanaviin: seurataanko heitä vain siksi, että he ovat ruutukasvoja? On ihan sama minkä kokoinen yleisö on, jos viesti ohitetaan epäkiinnostavana.

4. Ota kampanjasta tehot irti

Kun olet määritellyt mitattavat tavoitteet, valinnut sopivan vaikuttajan auktoriteetin ja yleisödatan perusteella sekä suunnitellut erottuvat sisällöt, on aika voidella pullat ennen uuniin laittamista. Jos haluat ottaa kaikki tehot irti ostamastasi kampanjasta – ja miksi et haluaisi – sisällöt täytyy vielä optimoida hyötykäyttöön ja pitkää häntää ajatellen: mikä on kampanjan optimaalinen julkaisuajankohta, onhan tekstien SEO linjassa muun digimarkkinoinnin kanssa, ovatko linkitykset sivustollesi kunnossa (huomaathan että YouTube- ja Instagram-kampanjat eivät indeksoidu hakukoneissa ilman kikkailua), millaista sponsorointia sisällölle voi ostaa ja miten sisältöä nostetaan yrityksesi somekanavissa? Julkaisusuunnitelma yhdistettynä huolelliseen tekstitason viimeistelyyn ei ole vain kirsikka kakun päällä vaan kermavaahto, marengit ja strösselit.

Haluatko kuulla lisää Bablerin yleisötutkimuksesta, vaikuttajien auktoriteetin merkityksestä kampanjassa, sisällöntuotannon roolista tai ihan vain jutella kokemuksista vaikuttajamarkkinoinnissa? Pirauta niin jutellaan! 

Katja Lahti, CEO
+358 50 5554649
katja.lahti@babler.fi

Carita Alfthan, Account Director
+358 50 318 3591
carita.alfthan@babler.fi


Nyt puhutaan luomusta!

Babler ja Pro Luomu yhdistävät voimansa kuluttaja-asiakkaiden tavoittamiseksi kaksivuotisessa megakampanjassa – ja se on hyvä merkki! 

Lokakuussa alkoi Suomen kaikkien aikojen suurin luomutuotteiden menekinedistämiskampanja. Kaksivuotisen kampanjan tavoitteena on lisätä luomun ostamista sekä parantaa EU:n luomumerkin tunnettuutta ja sen merkityksen ymmärtämistä. Kampanjan kokonaisbudjetti on noin 1,4 miljoonaan euroa, josta lähes miljoona euroa tulee EU:lta ja loput rahoituksesta Pro Luomun jäseniltä.

Luomumarkkinoiden globaali trendi näkyy myös Suomessa: luomuviljelyyn käytettävä ala, valikoimat sekä markkinat ovat kasvussa. Luomua löytyykin yhä useammin suomalaisten ostoskorista: suomalaisista reilu kolmannes ostaa nyt luomutuotteita vähintään kerran viikossa ja vajaa kolmannes vähintään kerran kuukaudessa. Kampanja osuu myös otolliseen ajankohtaan, sillä kiinnostus luomua kohtaan on koronapandemian myötä entisestään vahvistunut. 

”Tulokset antavat hyviä merkkejä luomun tulevaisuudesta. Luomua ostetaan erityisesti lapsiperheissä ja niissä varttuvat tulevaisuuden kuluttajat. Ilahduttavaa on myös se, että lähes 95 prosenttia suomalaista on ainakin kokeillut luomua”, iloitsee Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Kuva: Lettukestit by Käsityökekkerit / Veera Jussila

Kampanja näkyy kuluttajille laajasti: TV:ssä, videopalveluissa ja sosiaalisessa mediassa, jossa luomun ottavat käsittelyyn vaikuttajat. Pro Luomun vaikuttajamarkkinoinnin kumppaniksi valikoitui Babler. 

“Vaikuttajamarkkinointi otettiin kokonaisuuteen mukaan heti alusta alkaen, sillä vaikuttajien kanavien kautta saamme viestimme relevantilla näkökulmalla erilaisten yleisöjen eteen”, kertoo Pro Luomun tiedottaja Minna Ala-Kyyny.  

Bablerin tarjoama data ja konsepti vakuuttivat Pro Luomun tiimin monipuolisuudellaan. Bablerin keräämästä vaikuttajadatasta valikoitiin ne yleisöt, jotka ovat aidosti kiinnostuneita ympäristöaiheista sekä vaikuttajat, joiden vahvuutena on keskustella kestävistä kuluttajavalinnoista.

“Vaikuttajakampanjoissa olennaista on uskottavuus. Luomun puolesta puhuminen vaatii omien arvojensa pohtimista, jolloin pelkkä iso someyleisö ei riitä”, Minna pohtii.

Mukaan saatiinkin hyvin monipuolinen kattaus luomusta innostuneita vaikuttajia, jotka käsittelevät kanavissaan niin hyvinvointia, sinkkuelämää, käsitöitä kuin ilmastoakin. Kampanja näyttää konkreettisesti, että luomua voi tarkastella monesta eri näkökulmasta, ja ne kaikki ovat aivan yhtä hyviä.

Kampanjaan osallistuu sekä Bablerin sopimusvaikuttajia että indievaikuttajia suomalaiselta vaikuttajakentältä. Bablerista mukana ovat:

Kampanjan sisältöihin voi perehtyä sivustolla luomumerkki.fi.

Voiko vaikuttaja puhua koronasta?

Ei ole ammattiryhmää, jota koronaviruksen aiheuttama epidemia ei jollain tavalla koskettaisi. Pehmopaperitehtaassa sekä käsidesin ja einesvalmistajan linjastoilla pitää kiirettä, kun taas palveluliiketoiminta on täydellisessä myllerryksessä. Artistit, puhujat, kouluttajat ja personal trainerit etsivät raivoisasti tapoja siirtää kohtaamiset verkkoon, etätyösovellukset ovat pompsahtaneet ladatuimpien listalle ja Altian osake on nousussa. Voittajiin kuuluvat myös mediatalot sekä sosiaalisen median alustat, sillä kuluttajat surffaavat nyt niin että laajakaista natisee. Tarvetta on sekä asia- että viihdesisällöille – ja näiden tarpeiden kanssa käännytään myös vaikuttajien puoleen.

Poikkeustilanteen aiheuttaman tiedon, seuran ja vertaistuen kaipuun näkee Bablerin analytiikasta: blogien kävijämäärät ovat nousussa ja blogipostausten pitkä häntä voimistuu samalla kun kanavien seuraajamäärät ja sitoutuneisuusprosentit kasvavat. Vaikuttaja auttaa käsittelemään vaikeaa aihetta yleisölleen ymmärrettävällä ja relevantilla tavalla. Toisaalta sisältöjä on myös aikaa kuluttaa.

Eristäytymisen aiheuttamaan seuran- ja tekemisen puutteeseen vaikuttajat ovat vastanneet kiitettävän rikkailla sisällöillä ja intensiivisellä läsnäololla. Vaikuttajat live-kokkaavat instagramissa, jakavat vinkkejä kotijumppaan, julkaisevat rauhoittavia aaltovideoita tai viihdyttävät yleisöään järjestämällä Fb-sivullaan perjantai-illan kalsarikännit. Arkea se on virtuaaliarkikin.

Vaikuttajien roolin on ottanut vakavasti myös valtioneuvosto. Tällä viikolla startattu #faktaakoronasta-projekti syntyi nimenomaan yhteiskunnallisesta tarpeesta varmistaa, että vaikuttajat käyttävät asemaansa kansanterveyden näkökulmasta vastuullisesti ja terveyteen liittyvä keskustelu perustuu faktoihin. Vaikuttajat ovat tietenkin kampanjassa mielellään mukana: yleisön luottamus on vaikuttajan työn perusta, josta ei voi koskaan tinkiä.

Kriisistä saattaa seurata jotain hyvääkin. Vaikuttajamarkkinoinnin onkin jo aika palata juurilleen: vaikuttavuuteen. Luotetut vaikuttajat erottuvat julkkiksista juuri yleisösuhteensa kautta. Jos yleisösuhde on kunnossa, vaikuttajan uskottavuus riittää niin vakavien viestien välittämiseen kuin läpinäkyvään kaupallisuuteenkin. Ajankohtaiset suosittelut ja kokemukset kiinnostavat yleisöä siinä missä muukin sisältö.

Vaikuttajamarkkinointiin sopii aina ajankohtaisuus. Juuri nyt kysyntää kohdistuu päivittäistavaroiden verkkokauppoihin, digitaalisiin viihde- ja kuntoilupalveluihin, etätyön mahdollistaviin ratkaisuihin sekä ravintoloiden kotiinkuljetuksiin. Ja mikä mahdollisuus onkaan nyt pitkäjänteisissä ambassador-kampanjoissa, joissa vaikuttaja ja yritys kulkevat yhtä matkaa pitkään, myös kriisin läpi. Kukaan ei tiedä, milloin elämä palaa toimistoihin, kouluihin ja kaduille, mutta on varmaa, että se palaa. Tuttu, yhteistyöhön sitoutunut vaikuttaja voi pitää tulta yllä myös muutoin hiljaisena aikana. Vaikuttajan on helppo puhua suomalaisen yrittäjän puolesta, hänhän on sellainen itsekin.

See you on the other side, toivottavasti pian.

Vaikuttavuusindeksi ennustaa, onnistuuko kampanja vai ei

Data pakottaa ajattelemaan vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuutta uudella tavalla.

Ensimmäinen herätys vaikuttavuuden mittaamisesta tapahtui viitisen vuotta sitten. Aloitimme luonnonkosmetiikan verkkokauppakampanjan neljän keskisuuren vaikuttajan kanssa ja havaitsimme, että vaikuttajan omakohtainen kokemus oli tarinana ylivoimainen verrattuna samassa mediassa näkyvään display-mainokseen: sisältöyhteistyö tuotti 100 kertaa enemmän myyntiä kuin samalle yleisölle näytetty kuvallinen mainos. Toisin sanoen, vaikka yksittäisen vaikuttajan tavoittavuus oli pienen paikallismedian tasolla, vaikuttavuus oli suuri.

Suosittelu siis toimii, mutta miksi? Nähdäksemme kolmesta syystä:

  1. Vaikuttajilla oli auktoriteettia: he olivat uskottavia luonnonkosmetiikan käyttäjiä, jotka etsivät, testasivat ja hylkäsivät tuotteita ilman ylisanoja ja aasinsiltoja.
  2. Yleisö oli kiinnostunut aiheesta. Kohderyhmä oli valmis vastaanottamaan tietoa luonnonkosmetiikan käytöstä.
  3. Kampanja oli sitouttava. Suunnittelu tehtiin huolellisesti yhteistyössä vaikuttajien kanssa. Vaikuttaja ja yleisö opettelivat yhdessä käyttämään tuotteita ja keskustelemaan luonnonkosmetiikasta, jolloin tarinalle kehittyi draaman kaarta.

Jotta tämänkaltainen menetys olisi toistettavissa, tarvitsemme uuden vaikuttavuusmittarin, joka perustuu tutkimukseen. Dataan.

Perinteinen mainonta käy edelleen tavoittavuuskisaa, jossa radio, tv ja muut isot massamediat päihittävät vaikuttajat mennen tullen. Tavoittavuus kiinnostaa, vaikka se on mittarina epämääräinen. Konversioiden asettaminen vaatii syvällisempää ajattelua. Yhtä lailla kovasti pinnalla oleva brand match -ajattelu ei yksin edusta menestysreseptiä. Joskus brändiä edustaakin parhaiten täysin perinteisestä kohderyhmästä poikkeava vaikuttaja, koska häntä seuraa juuri oikeanlainen yhteisö. Loppuviimeksi kampanjan kohteena ei ole vaikuttaja vaan hänen seuraajansa.

Kun lähdimme kehittämään monipuolista, dataan perustuvaa mittaria, ihan ensimmäiseksi jouduimme miettimään, mitä vaikuttavuus on. 

Tavoittavuusluvut ovat ihanan selkeitä ja yleisesti ymmärrettyjä, toisin kuin vaikuttavuus, jonka kanssa harhailu alkaa jo peruskäsitteestä. Me ymmärrämme vaikuttavuuden henkilön X kykynä esittää asiansa uskottavasti yleisölleen. Jos henkilöllä ei ole uskottavuutta – substanssiauktoriteettia – käsitellä aihetta, vaikuttavuutta ei ole, vaikka tavoittavuutta löytyisikin. Auktoriteetin puute näkyy sisällöllisenä haparointina, mikä johtaa huonoon sitoutumiseen. Mainos ohitetaan mainoksena.

Vaikuttavuuden mittaamisen ytimessä on tieto. Me tutkimme vuosittain sopimusvaikuttajiemme yleisöt, jotta saamme relevanttia tietoa lukijasuhteesta, yleisön arvoista, asenteista sekä suhteesta kuluttamisen trendeihin. Datasta on helppo poimia olennaiset muuttujat kuten seuraamisen syyt ja yleisöä kiinnostavat puheenaiheet ja koostaa arvoihin perustuva yhteisökuvaus. Tästä kaikesta syntyy vaikuttavuusindeksi.

Perinteisiin mittareihin ja julkkiksiin tukeutuminen on turvallista ja johtoryhmälle on helppo esitellä reachia. Mutta vaikuttavuusindeksin tutkiminen ja vaikuttavuuden KPI:t tarjoavat paljon enemmän tietoa, joskus jopa sellaista, jota ei osattu kysyä, ja tuloa, jota ei osattu ennakoida. Onnistuneista kampanjoista syntyy mm. arvokasta hakukonelöydettävyyttä.

Vaikuttavuuden huomiointi ei kiistä tavoittavuuden merkitystä vaan korostaa näiden kahden strategista eroa: vaikuttavuutta tarvitaan erityisesti sen jälkeen, kun tunnettuustyö on aloitettu tai tehty. Vaikka kuluttajan ostoprosessin vaiheistus (AIDA-malli) on klassikko, ei se ole lopulta juurikaan vanhentunut. Vaikuttajamarkkinointi sopii erityisesti kolmeen viimeiseen kirjaimeen.

TLDR: Jos pyörittelet mielessäsi vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia, etsi vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
a) kenellä on halun lisäksi auktoriteettia vaikuttamiseen brändin puolesta?
b) millainen yleisö haasteeseen/tavoitteeseen sopii?
c) miten viestistä syntyy enemmän kuin mainos?
d) mitkä ovat tavoittavuuden ohella kampanjat mitattavat KPI:t?

Luotettava bränditutkimus somevaikuttajien yleisöjen avulla

Miksi vaikuttajien seuraajat ovat relevantti kohderyhmä toteuttaa luotettava bränditutkimus? Syyt liittyvät pitkälti siihen, että vaikuttajien kautta tavoitat brändisi kannalta relevantin kohderyhmän. Vaikuttajien yleisöt ovat valveutuneita kuluttajia, joille vastuullisuus, kokeilevuus ja halu oppia uutta on kuluttamisen ytimessä.

Neljä syytä tehdä bränditutkimus meidän avulla:

  1. Kuluttajanäkemystä voi kyllä ostaa esim. kuluttajapaneelien kautta, mutta jos brändisi ei ole Juhla Mokka, et välttämättä saa näkemystä sellaiselta kohderyhmältä, joka oikeasti on kiinnostunut brändistäsi tai edes koko kategoriasta. Kohdentamalla bränditutkimus tiettyjen vaikuttajien yleisöihin voit profiloida, millaiset kuluttajat ovat brändisi kannalta kaikkein relevantimpia. Rinnalla kannattaa aina kerätä näkemyksiä myös niiltä, jotka eivät ole aivan ydinkohderyhmääsi. Näiden kahden kohderyhmän vertailu voi nostaa markkinointiviestinnän suunnitteluun hyvin oleellisia huomioita.
  2. Kuluttaminen ylittää demografiset raja-aidat – harva brändi tarvitsee näkemystä kaikilta kuluttajilta tasapuolisesti. Tämä ns. Pienois-Suomi oli vielä 2000-luvun alussa usein bränditutkimuksen lähtökohta, jotta tulosta voitiin pitää edustavana suhteessa kaikkiin suomalaisiin. Nyt kuluttajien arvot ja asenteet muokkaavat sekä suhdetta yksittäisiin brändeihin että tuote- ja palvelukategorioihin. Brändit haluavat puhutella kuluttajia, jotka ajattelevat tietyllä tavalla, eivät vain osta jonkin kategorian tuotteita.
  3. Jos vaikuttajalla on auktoriteettia yleisöönsä brändisi kategoriassa, hänen seuraajansa ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita asiasta, valmiita kertomaan näkemyksensä ja myös vertailemaan brändiäsi kilpailijoihin. Itse kyselyyn vastaaminen toimii viestinä ja huomionherättäjänä – kuluttaja saadaan pohtimaan brändiäsi 2-3 minuuttia.
  4. Itse bränditutkimuksen toteuttaminen on nopeaa ja kustannustehokasta. Suunnittelemme vastaajaystävällisen tutkimuksen, keräämme vastaukset ja koostamme tulokset markkinointiviestinnän suunnittelua silmälläpitäen. Aikaa tähän tarvitaan 1-2 viikkoa.  

Vaikuttajavalinta voi ratkaista, syntyykö vaikuttavuutta vai mainontaa

Tuloksellinen vaikuttajayhteistyön suunnittelussa tulee pitää tiukasti kiinni siitä, että lopputulokseksi saadaan muuta kuin vaikuttajan käyttämistä mainoskasvona. Asia liittyy suunnittelun alkuvaiheessa siihen, ketä vaikuttajia harkitaan mukaan yhteistyöhön. Jos sopivaa vaikuttajaa haetaan vain ilmiselvän tuntuisista brandmatcheistä, on vaara että vaikuttajan yleisö on jo valmiiksi marinoitu aihepiiriin ja brändeihin, ja  kaupallinen yhteistyö saattaa tällöin näyttäytyä liian ilmeisenä ja helposti ohitettavana.  Vaara on erityisen suuri, jos yhteistyön toteutuskin on tavanomainen.

Miten siis välttää mainostaminen ja luoda edellytykset vaikuttamiselle? Kolme pointtia:

  1. Kiinnostu ja kysele mukaan myös sellaisia vaikuttajia, jotka eivät ensimmäisenä tule mieleen ideaaleina brandmatchilta. Vaikuttajat valitsevat luontaisesti yhteistyökumppanit, jotka tuntuvat omimmilta ja eivät muodosta riskiä oman henkilöbrändin kannalta. Kun kerrot miksi brändisi on olemassa, annat vaikuttajalle mahdollisuuden oivaltaa ja tarttua tarinaasi.
  2. Brandmatch on pahimmillaan itsesensuuria – sen varmistelua, että yleisö nyökyttelee kun vaikuttaja tuo esille kyseistä brändiä. Kampanjasi ehkä nähdään, mutta yleisö ei nyökyttelyltään ehdi ajattele yhtään uutta asiaa brändistäsi. Vaikuttavuus kai kuitenkin oli lähtökohta?
  3. On kaunis mutta väärä oletus, että vaikuttajan yleisöt puoliautomaattisesti syövät vaikuttajan kädestä. Kaupallisten yhteistöiden kohdalla yleisö on pikemminkin hieman varpaillaan. Täysin ilmeiset yhteistyökumppanit voivat heikentää pitkässä juoksussa vaikuttajan uskottavuutta. Valmius omaksua vaikuttajalta asioita toimii parhaiten, kun vaikuttaja ruokkii seuraajaa uusilla ja yllättävillä näkökulmilla.

Yllätyksettömyyden seuraus on, että vaikuttajayhteistyön tulokset jäävät mainosnäyttöjen tasolla. Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijuus on taitoa valjastaa vaikuttajat vaikuttamaan ja kytkeytymään asiakkaan liiketoimintatavoitteisiin. Tämä edellyttää kriittisyyttä vaikuttajayhteistyön suunnittelussa. Helppo tapa olla kriittinen, on kysyä toistuvasti ”emmehän vain ole käyttämässä vaikuttajaa mainostamiseen”.

Olemme toisinaan törmänneet kampanjoihin, jossa yleisöt ovat päässeet antamaan mielipiteensä, kuka vaikuttaja sopisi parhaiten tuomaan esille tuotetta. Varmasti näin löydetään ns. sopiva vaikuttaja, mutta liiketoimintavoitteen kannalta yleisön kykyä valita paras vaikuttaja on todella syytä epäillä.

Babler – Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys

Contact Us
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google