Avaimet käteen -vaikuttajakampanja vai pelkkä yleisötutkimus alkuun? Osallistava suunnittelusprintti, jonka perusteella voit pyytää tarjoukset? Sisällöntuotantoa omalle Instagram-tilille? Kaikki järjestyy!
Laadukas vaikuttajamarkkinointi on osaamisemme ytimessä. Tarjoammekin asiakkaillemme koko kampanjatuotannon alusta loppuun, mutta autamme mielellämme myös kaikissa vaikuttajamarkkinoinnin osakokonaisuuksissa.
1. Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjasuunnittelu
Vaikuttajamarkkinoinnissa kerrotaan a) yrityksen viesti b) vaikuttajan omalla äänellä c) yleisölle relevantilla tavalla. Tiedämme yli tuhannen hankkeen kokemuksella, millaisiin hankkeisiin vaikuttajamarkkinointi sopii, tunnistamme hankkeisiin sopivimmat vaikuttajat, tunnemme heidän yleisönsä, kerromme millaisia sisältöjä vaikuttajamarkkinointiin kuuluu ja miten vaikuttavuutta mitataan. Asiantuntemukseemme liittyy myös ymmärrys siitä, millainen kampanja erottuu hälinän keskeltä, ei aiheuta haitallista somekohua ja palvelee kampanjalle asetettuja tavoitteita. Kun kampanja suunnitellaan koskettavaksi, helposti lähestyttäväksi ja keskustelevaksi, hyödynnetään vaikuttajamarkkinoinnin erityispiirteitä täysimääräisesti.
Osallistavassa suunnittelusprintissä kokoonnumme puolen päivän konsepti-workshoppiin kampanjaan sopivan vaikuttajan kanssa. Sprinttiin kuuluu:
- Kampanjan tavoitteiden kirkastaminen
- KPI:t ja mittareiden asettaminen
- Referenssien listaaminen ja analysointi
- 3-5 konseptiehdotusta
- Alustavan julkaisusuunnitelman laatiminen.
2. Tutkimus x 5
Vaikuttavuuden suunnittelun keskiössä on data, ja dataa saadaan sekä alustoilta suoraan että tutkimalla.
Datalähtöisyys vaikuttajakampanjasuunnittelussa tarkoittaa
- vaikuttajan auktoriteettianalyysiä
- vaikuttajan yleisön perusdemografioiden keräämistä,
- vaikuttajan yleisön arvojen ja asenteiden tutkimista motivaatioprofiilien kautta ja
- tilastollista analyysiä vaikuttavuudesta.
Kun tutkimme vuosittain vaikuttajan auktoriteetin ja yleisöt, saamme kampanjat kohdennettua markkinoinnin tavoitteiden mukaisesti. Hyödynnämme tutkimusta myös sisältömuotoilussa, jotta ymmärrämme, miten kuluttajaa kannattaa puhutella vaikuttajan kautta.
Teemme tutkimusta myös suoraan asiakkaillemme. Tutkimuksen hyödyntäminen voi tarkoittaa vaikkapa brändin position ja ostopäätösprosessin tuntemista. Haluaisitko kysyä suoraan oikealta kohderyhmältä oston esteitä? Tai testata, miten tuotteesi pitäisi hinnoitella? Vai olisiko hyvä tietää, millainen pakkaus on kohderyhmän mielestä toimivin? Kun kysely ohjataan oikeiden vaikuttajien yleisöille, on parissa päivässä mahdollista saada satoja vastauksia suoraan kohderyhmältä.
3. Sisällöntuotanto
Ennen kampanjan aloittamista kannattaa varmistaa, että omat sisällöt ja kanavat ovat paraatikunnossa. Babler voi kustannustehokkaasti tehdä kampanjan sisältöstrategian asiakkaan omaan käyttöön. Strategiaan kuuluu:
- asiakkaan nykyisen sisältötilanteen auditointi kampanjanäkökulmasta,
- sivustolle tarvittavien sisältöjen (nostot, landing paget, artikkelit, kuvat, infografiikat jne) suositukset asiakkaan sisältötiimille,
- tarvittavien verkkosisältöjen tuotanto,
- kampanjan somesisältöjen tuotanto eri kanaviin sekä
- lopuksi vaikuttajasisältöjen kuratointi omaksi kokonaisuudeksi sivustolle.
4. Hakukonemarkkinointi ja SEO
Kampanjasta kannattaa aina ottaa kaikki irti. Investoinnin pitkäikäisyyteen voi helposti vaikuttaa sisältötason työllä: hakukoneoptimoinnilla, sisältöjen kohdennetulla sponsoroinnilla ja hakusanamarkkinoinnilla. Meillä on näyttöä siitä, että oikein optimoitu kampanja voi jatkaa elämäänsä vielä kolme vuotta kampanja-ajan jälkeen.