Listasimme 10 asiaa, jotka kaikkien kannattaa tietää vaikuttajamarkkinoinnista.
- Vaikuttajamarkkinointi on vaikuttajan kanavissa (Blogi, Fb-sivu, Ig-tili, Podcast, TikTok, SnapChat) tapahtuvaa markkinointiviestintää, joka merkitään aina kaupalliseksi sisällöksi MEN:in ohjeiden mukaan.
- Vaikuttaja valitsee aina itse kampanjansa. Näin varmistetaan aiheen luonteva käsittely. Valmistaudu siis esittäytymään, mikäli yrityksesi tai brändisi on uusi tulokas.
- Vaikuttajan mielipidettä ei voi ostaa. Kampanjan pääviesti suunnitellaan dataan pohjautuen vaikuttajan kanssa yhteistyössä hänen kanavaansa sopivaksi.
- Vaikuttajalle ei voi laittaa sanoja suuhun. Vaikuttaja tarvitsee liikkumavaraa. Hänen ammattimaisuutensa mittari on se, miten hän osaa paketoida yrityksen viestin omalle yleisölleen.
- Vaikuttajavalinnoissakin kannattaa luottaa dataan. Mikrovaikuttaja voi olla aivan yhtä tehokas sanansaattaja kuin megaluokan sometähti. Kaikki riippuu yleisön laadusta.
- Vaikuttajalle uskottavuus on kaikki kaikessa, mutta yllättävyydelle on sijaa. Vegaani ei voi osallistua kananmunakampanjaan, mutta autoilija voi hyvin testata kuukauden verran sähköpyörää.
- Vaikuttajan kanssa kannattaa lähtökohtaisesti hakea ambassador-mallia, jossa vaikuttaja tekee yrityksen kanssa pitkäaikaista yhteistyötä. Näin saadaan paitsi yhteistyöhön uusia ulottuvuuksia myös vertailukelpoista dataa erilaisille kampanjalähdöille.
- Älä mittaa pelkkää tavoittavuutta, se on massamedian bisnesmalli. Vaikuttajamarkkinoinnissa on aina kyse vaikuttavuudesta.
- Minne vaikuttaja kampanjan linkittää? Tarkista, että oma länsäri, sivusto, kanavat ja sisällöntuotanto on linjassa kampanjan kanssa. Autamme mielellämme tässä.
- Jälkityöt kunniaan! Metadata, otsikointi, linkitykset, hakukoneoptimointi ja hakusanamarkkinointi kuuluvat kampanjaan kuin jätski tötteröön.