Vastuullisuus ja vaikuttajamarkkinointi

Reiluus on muotia – eikä hetkeäkään liian aikaisin!

Kuluttajien ympäristötietoisuus on kasvussa hyvästä syystä: eläinten oikeudet, merien tila, ihmiskauppa, aavikoituminen ja ilmastokriisi ovat nousset valtamedioissa puheenaiheiksi ja myötävaikuttaneet muutoksen tarpeen tunnustamiseen. Meidän länsimaisten ihmisten jalanjälkeä on saatava pienemmäksi, ja mukaan tarvitaan kaikki.

Yritykset ovat katsoneet peiliin ja alkaneet perata omaa toimintaansa kestävämpään kuntoon. Vastuullisuustyö vie aikaa ja resursseja, vaatii verkostoitumista, projektoimista ja johtamista. Vastuullisuus on investointi, josta kannattaa asiakkaille kertoa. Mutta miten? Tutkimukset osoittavat, että kuluttajat eivät usko yritysten vastuullisuusviestintään vaan pitävät sitä viherpesuna. Viherpesusta kiinnijääminen taas on mainehaitta, joka seuraa mukana vuosikymmeniä.

Myös vaikuttajat ovat havahtuneet ja alkaneet pohtia paitsi omia elämäntapojaan myös mahdollisuuksiaan vaikuttaa muidenkin valintoihin: millaisia tuotteita haluan suositella? Mutta kuka vastuullisuudesta saa puhua? Miten tunnistan viherpesun?

Kukaan ei ole täydellinen ja tämä pätee sekä kuluttajiin, vaikuttajiin että yrityksiin. Olennaista on avoimesti tunnustaa, että matka on kesken, mutta näyttää samalla muutospolku. Sosiaalisen median hyödyntäminen keskustelukanavana tarjoaa parhaimmillaan ilmaista sparrausapua suoraan asiakkailta.

Vaikuttajamarkkinointi auttaa vastuullisuusviestinnässä kolmella tapaa:

  • vaikuttajafiltterin kautta tulevassa viestissä on uskottavuutta,
  • vaikuttaja voi selittää vastuullisuuden arvoa ja
  • vaikuttajan kautta normalisoidaan vastuullisuutta.

Babler on aloittanut vastuullisuudesta kiinnostuneiden vaikuttajien yhteisön rakentamisen ja mukana on niin tavan tallaajia kuin kokeneempiakin vastuullisuuden puolestapuhujia. Lisäksi olemme kehittäneet Sitran Fiksu kuluttaminen Suomessa -tutkimuksen pohjalta uuden yleisötutkimuksen, jonka avulla todennetaan vaikuttajan seuraajien motivaatioprofiilit vastuullisuuden osalta. Tämä auttaa niin vaikuttajan valinnassa kuin viestin muotoilussa.

Motivaatioprofiileja on seitsemän. Ryhmät asettuvat eri tavoin nelikentälle, jossa tarkastellaan näkökulmaa (oma tai lähipiirin hyvinvointi – globaali hyvinvointi) että päätöksenteon ajureita (mielikuvat – faktat). Nelikenttä osoittaa konkreettisesti viestin muotoilun tärkeyden: ryhmät ovat kiinnostuneita hyvin erilaisista ja jopa keskenään vastakkaisista viesteistä. Verkkopohjainen kartoitus on helppo ja nopea tehdä kenelle tahansa vaikuttajalle, jonka kanssa vastuullisuuskampanja on suunnitteilla.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!

Babler – Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys

Contact Us
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google